خبر اولسیاسی

وضعیت جسمانی شکننده امیر کویت؛ نامزدهای احتمالی جانشینی وی

بعد از بستری شدن «صباح الاحمد الصباح»امیر 91 ساله کویت و مُسن‌ترین رهبر عربی، نگرانی بر عرصه سیاست داخلی کویت و کشورهای خلیجی سایه افکنده است.

میدل ایست نیوز: بعد از بستری شدن «صباح الاحمد الصباح»، امیر 91 ساله کویت و مُسن‌ترین رهبر عربی در بیمارستان، حالت نگرانی و عدم یقین بر عرصه سیاسی داخلی کویت و کشورهای خلیجی سایه افکنده است.

«علی الجراح»، وزیر امور دیوان امیری کویت پیشتر از صدور امر دیوانی در رابطه با تفویض بخشی از اختیارات قانونی امیر کویت به ولیعهد این کشور تا زمان خروج وی از بیمارستان و بهبود وضعیتش خبر داد.

غالبا وضعیت شکننده جسمانی امیر کویت منجر به ایجاد نگرانی در این امیرنشین کوچک می‌شود، کشوری که در سال 1962 میلادی نخستین پارلمان منتخب را در میان همتایان خود برپا کرد و در سایه زمامداری شیخ صباح الاحمد توانست نقش میانجی را در بحران‌های منطقه ایفا کرده و خود را از ورود به محوربندی‌های منطقه‌ای دور نگه دارد.

وضعیت جسمانی

به نوشته سایت «تاکتیکال ریپورت»، متخصص در انتشار اطلاعات امنیتی در خاورمیانه، امیر کویت صبح روز شنبه هفته جاری در بیمارستان بستری و تحت آزمایش‌های پزشکی قرار گرفت و روز بعد نیز عملیات جراحی موفقیت‌آمیزی را پشت سر نهاد.

این سایت در ادامه نوشت که امیر کویت پیش از بستری شدن، دچار سرگیجه‌های متوالی، دشواری در تنفس و تپش شدید قلب شده بود و به احتمال زیاد در بیمارستان تحت عمل جراحی ساده‌ای برای اصلاح دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب قرار گرفت و اکنون دوران نقاهت خود را طی می کند.

نامزدهای جانشینی

اختیارات امیر کویت به صورت موقت به شیخ نواف، برادر و ولیعهد وی تفویض شده است و وی می‌تواند در صورت بروز بحران سیاسی، اقتصادی و امنیتی دست به اتخاذ تصمیمات فوری بزند چرا بهبودی کامل امیر کویت دستکم نیازها به هفته‌ها زمان دارد.

در همین رابطه، روزنامه العرب به نقل از منابع کویتی تصریح کرده بحث جانشینی شیخ صباح قطعی شده و هیچ تردیدی وجود ندارد که بردارش شیخ نواف الاحمد جانشین وی خواهد شد.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در صورت درگذشت امیر کویت، جانشین وی بلافاصله تعیین نمی شود زیرا مشورت ها و رایزنی ها میان خاندان «الصباح» شاید هفته ها به طول بیانجامد. از آنجایی که شیخ نواف برادر امیر کویت ۸۴ سال دارد بنابراین در صورت تکیه زدن بر جایگاه برادرش به نظر نمی رسد که بتواند مدت زیادی حکمرانی کند. به طور کلی روند تعیین جانشین امیر کویت جنجال آفرین نخواهد بود اما قطعاً به طول خواهد انجامید.

اما از آنجا که ولیعهد فعلی به یک بیماری خونی نادر مبتلا شده است، بحث جانشین او توجه ناظران را به خود جلب کرده است. به گفته العرب، چندین گروه در خاندان حاکم بر سر سمت ولیعهد آینده با هم در رقابت هستند که هر کدام سعی می‌کنند شخص مورد نظر خود را به جایگاه ولیعهد ارتقا دهند. همین روزنامه به نقل از منابع آگاه کویتی نام سه جانشین محتمل ولیعهد را مطرح کرد.

شخص اول، شیخ احمد الفهد نام دارد که مورد حمایت اخوان المسلمین است و از دیدگاه طرفدارانش، به خاطر مقاومت جانانه پدرش در مقابل نیرو‌های اشغالگر بعثی عراق در حمله به کویت مشروعیت قابل توجهی دارد. پدر شیخ با سلاح فردی در مقابل نیرو‌های صدام حسین مقاومت کرد و در نبرد با آن‌ها کشته شد.

شخص دوم، که به ادعای منابع العرب مورد حمایت «خردمندان» خاندان حاکم است، شیخ محمد سالم الصباح، وزیر خارجه پیشین کویت است. شیخ محمد دارای دکترا است و سابقه سیاسی و دیپلماتیک قابل توجهی دارد و زمانی سفیر کویت در آمریکا بود.

اما شخصیت سوم، شیخ ناصر المحمد، نخست وزیر پیشین کویت است که به گفته منابع العرب، مورد حمایت بازرگانان و سرمایه داران است. شیخ ناصر به برقراری روابط خارجی متوازن با ایران و عربستان معروف است.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا