خبر اولسیاسی

شدت گرفتن تلاش ها برای به جریان انداختن پرونده فروش نفت اقلیم کردستان به اسرائیل

این شکایت در وزارت نفت دولت عبدالمهدی تنظیم اما پس از مدتی به علت توافقات سیاسی بغداد و اربیل متوقف شد.

میدل ایست نیوز: همزمان با اعلام آغاز دور تازه ای از مذاکرات میان دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، یک مقام بلندپایه عراقی از احتمال به جریان افتادن پرونده شکایت از اقلیم که در دولت «عادل عبدالمهدی» تنظیم شده بود در دادگاه فدرال عراق خبر داد.

به گفته این مقام، این شکوائیه به موضوع اختلافات بغداد و اربیل بر سر درآمدهای نفتی و فروش نفت اقلیم به اسرائیل مربوط می شود که به علل سیاسی متوقف شده بود اما برخی گروه های سیاسی فشارهای شدیدی را برای به جریان افتادن آن آغاز کرده اند.

دوره های سابق مذاکرات بغداد و اقلیم به علت عدم توافق بر موضوع نفت و بودجه و حقوق کارکنان اقلیم و مناطق مورد مناقشه به نتیجه ای نرسیده بود.

در آوریل 2018، نشریه اقتصادی «The Marker» خبر داد که نفت کش هایی از میدان نفتی بابا کرکر در اقلیم کردستان به صورت غیر قانونی برای اسرائیل نفت برده اند و برای آنکه در چنگ دولت مرکزی نیفتند مسیری پرپیچ و خم را پیش می گیرند.

براساس این گزارش، این نفت به صورت قاچاق به بندر جیهان ترکیه می رود و از آنجا به سمت اسرائیل می رود و در مناطقی خارج از مناطق تحت کنترل اسرائیل پهلو می گیرد و نفت آن توسط نفت کش های دیگری به اسرائیل می رود و در پالایشگاه حیفا پالایش می شود.

یک مقام بلندپایه در دفتر هیئت وزیران عراق تأکید کرد که در دولت عادل عبدالمهدی پرونده شکوائیه ای در این باره به دادگاه عالی فدرال در مقام مرجع رفع اختلافات حقوقی تقدیم شد و در آن از این دادگاه خواسته شده بود که حکومت اقلیم را به اجرای قوانین مربوط به منابع طبیعی کشور وادار و به تعیین تکلیف درآمدهای نفتی اش و مشخص کردن موضوع قاچاق نفت به اسرائیل متقاعد کند.

این منبع تأکید کرد که این شکایت در وزارت نفت دولت عبدالمهدی تنظیم اما پس از مدتی به علت توافقات سیاسی بغداد و اربیل متوقف شد.

به گفته این منبع، گروه هایی در ائتلاف فتح (به ریاست «هادی العامری») با جدیت در پی به جریان انداختن این پرونده هستند.

این منبع افزوده که هدف اصلی این گروه ها جلوگیری از دستیابی به توافق میان بغداد و اربیل در دولت «مصطفی الکاظمی» است و تأکید کرده که قرار است در این باره تحرکاتی در مجلس نمایندگان عراق آغاز شود و کمیته ای برای بررسی اطلاعات مربوط به ارسال نفت به اسرائیل تشکیل شود.

«کاطع الرکابی»، نماینده مجلس عراق، ضمن تأیید وجود این شکوائیه و تنظیم آن در دولت عبدالمهدی، گفت که نمی داند چرا دادگاه فدرال عراق به این شکایت رسیدگی نکرد.

«عماد باجلان»، از سران حزب دموکرات کردستان عراق (به ریاست مسعود بارزانی) تأکید کرد که چنین اخباری بی اساس و اتهامات باطل و هدف از آن حفظ اختلافات بغداد و اقلیم است.

او برخی گروه های وابسته به ایران را هم به قاچاق نفت اقلیم ازطریق سلیمانیه به ایران متهم کرد و گفت که در بندر جیهان ناظرانی از شرکت نفت عراق حضور دارند و همه نفتکش های عراقی زیر نظر شرکت نفت فعالیت می کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا