اقتصادیخبر اول

میدل ایست آی: رویکرد قطر برای رقابت با روسیه بر سر صادرات گاز به قاره اروپا

«میدل ایست آی» در گزارشی به تلاش‌های قطر برای افزایش صادرات گاز طبیعی مایع به نقاط مختلف جهان از جمله قاره اروپا پرداخت.

میدل ایست نیوز: سایت بریتانیایی «میدل ایست آی» در گزارشی به تلاش‌های قطر برای اقزایش صادرات گاز طبیعی مایع به نقاط مختلف جهان از جمله قاره اروپا پرداخت.

میدل ایست آی ضمن اشاره به آینده قطر در بازار گاز طبیعی مایع و راهبرد دوحه برای باقی ماندن در فهرست کشورهای پیشرو در زمینه صادرات انرژی پاک در آینده، اظهار داشت: دوحه برای افزایش توان تولید گاز خود و رساندن آن به 110 میلیون تن در سال با فرا رسیدن سال 2024 در حال تلاش است تا 43درصد به تولید کنونی که 77 میلیون تن در سال است، بیفزاید.

این سایت بریتانیایی در ادامه نوشت: تاکید بر توسعه توانمندی‌های قطر در تولید گاز طبیعی مایع در برنامه‌ریزی دوحه برای گسترش و توسعه ناوگان دریایی قطر برای حمل گاز تولیدی نقش‌آفرین بوده است به طوری که قطر اخیرا درخواست ساخت 100 کشتی را ارائه کرده است تا گاز مایع تولید این کشور را به نقاط مختلف جهان به ویژه قاره اروپا انتقال دهند.

میدل ایست آی ادامه داد: این قرارداد یکی از بزرگترین قراردادها در تاریخ کشتی‌‌سازی است و قطر با این ناوگان پرشمار خود می‌تواند گاز طبیعی خود را همه قاره‌ها انتقال دهد و سود سرشاری به دست آورد.

قطر اکنون 23درصد از گاز خود را به کره جنوبی، 23 درصد به هند، 20درصد به چین و 6درصد به تایوان و پاکستان صادر می کند.

در این میان، قاره اروپا تنها از 12 درصد از مجموع تولید گاز طبیعی قطر برخوردار است، این بدان معناست که یکی از انگیزه‌ها و اهداف اصلی قطر در افزودن به ناوگان دریایی خود همزمان با افزایش تولید گاز، ورود قدرتمند به بازار اروپا و صادرات قابل توجه به کشورهای اروپایی است، امری که می‌تواند قطر را تبدیل به رقیب سرسختی برای روسیه کند که اکنون بر بازار گاز طبیعی قاره پیر تسلط دارد.

طبق آمار سایت اویل پرایس، قطر با سهم 22.1درصد در جایگاه نخست و استرالیا با 21.6 درصد در مرتبه دوم بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع در جهان قرار دارند.

شرکت انتقال گاز قطر در نیمه نخست سال جاری توانست 550 میلیون ریال قطر (151 میلیون دلار) سود خالص به دست بیاورد که در مقایسه با سال گذشته، 15.5 درصد افزایش داشته است.

از طريق
الخلیح اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا