اجتماعیخبر اول

وزیر فرهنگ سابق عراق: دبی ایستگاه اصلی برای قاچاق آثار باستانی عراق است

وزیر فرهنگ و گردشگری و آثار باستانی پیشین عراق، اعلام کرد دبی یکی از ایستگاه های اصلی قاچاق آثار هنری و باستانی عراقی است.

میدل ایست نیوز: «عبدالامیر الحمدانی»، وزیر فرهنگ و گردشگری و آثار باستانی پیشین عراق، اعلام کرد دبی یکی از ایستگاه های اصلی قاچاق آثار هنری و باستانی عراقی است.

الحمدانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: «این آثار هنری و باستانی پیش و پس از سال 2003 میلادی از موزه هنرهای مدرن در عراق و سایر موزه‌ها و مراکز باستان شناسی به سرقت رفته و به دبی و سایر مناطق جهان قاچاق شده است. اغلب آثار هنری کهن و نفیس از عراق به کشورهای حاشیه خلیج منتقل شده و ما در سال گذشته اقداماتی را برای بازپس‌گیری این آثار با هماهنگی «نوره الکعبی»، وزیر فرهنگ امارات آغاز کردیم. یک یادداشت تفاهم با امارات در این زمینه امضا شده است که طی آن پرونده‌های مهم از جمله تابلو نقاشی «ذات الصواری» اثر «فائق حسن» مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر پیشین فرهنگ عراق با بیان اینکه دبی و برخی نقاط دیگر در خلیج ایستگاه‌های اصلی قاچاق آثار هنری عراق و قطعه‌های باستانی است اظهار داشت: این آثار در نهایت از این نقاط به آمریکا، اروپا و ژاپن قاچاق می‌شود و هنوز صدها قطعه باستانی در امارات وجود دارند که عراق در صدد استرداد آن است و امارات بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده میان دو طرف، متعهد است که آنها را تحویل دهد و مانع قاچاق مجدد آنها شود.

وی درباره شمار تابلوها و قطعه‌های مهم باستانی عراق در امارات گفت: عراق می‌داند که چه آثاری از موزه‌ها طی دوران سقوط صدام ربوده شده است اما آنچه که مشخص نیست، شمار قطعه‌های باستانی کشف شده به صورت غیرقانونی و قاچاق آنها از مراکز باستان شناسی است.

وزارت امور خارجه عراق امروز اعلام کرد که سفارت عراق در رم قطعه باستانی «الهه مادر» را در مراسمی رسمی در وزارت فرهنگ ایتالیا و با حضور سفیر عراق در رم و وزیر فرهنگ ایتالیا تحویل گرفت. تاریخ این اثر باستانی به ماقبل تاریخ (5 هزار سال پیش از میلاد مسیح) باز می‌گردد.

از طريق
المعلومه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا