اجتماعیخبر اول

آیا عربستان می تواند حج امسال را بدون هیچ ابتلایی به ویروس کرونا برگزار کند؟

عربستان حج امسال را در شرایط استثنایی و با وجود ویروس کرونا برگزار خواهد کرد اما نگرانی هایی از افزایش ابتلا به ویروس کرونا در عربستان وجود دارد.

میدل ایست نیوز: در زمانی که عربستان برای استقبال از حج امسال در پایان هفته آماده می شود، با چالش بی سابقه ای مبنی بر تعادل در مسئولیت خود برای ساماندهی مهم ترین رویداد دینی در جهان اسلام به همراه لزوم مهار ویروس کرونا مواجه می شود.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال حج منبع اقتدار سیاسی و دینی عربستان علاوه بر منبع درآمد چند میلیارد دلاری برای کشور است؛ عربستان تعداد حجاج را از 2.5 میلیون در سال گذشته به 10 هزار نفر از 160 کشور کاهش داد در حالی که در ابتدا مقامات عربستان اعلام کرده بودند حج امسال فقط با هزار نفر برگزار خواهد شد.

«زاید بن عبدالرحمن الطویان»، فرمانده نیروهای امنیتی حج گفت اقداماتی برای محدود کردن تعداد حجاج و حفظ سلامتی آن ها اتخاذ شده است که از آن جمله می توان به مشخص کردن رفت و آمد حجاج و جریمه 10 هزار ریالی برای متخلفان اشاره کرد.

عربستان تاکنون بیش از 260 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت کرده است که از آن تعداد 2 هزار و 672 تن جان خود را از دست داده اند.

ضربه ای به اقتصاد عربستان

محدودیت های اعمال شده بر حج ضربه دیگری بر اقتصاد عربستان محسوب می شود، کشوری که پیش از این نیز بر اثر کاهش قیمت فروش نفت و تدابیری که بر اثر ویروس کرونا اعمال شد از جمله ممنوعیت سفرهای بین المللی که به بخش گردشگری در عربستان خسارت وارد کرده متضرر شده است.

صندوق بین المللی پول احتمال داده است اقتصاد عربستان به میزان 6.8 درصد در امسال فروکش خواهد کرد.

در این رابطه «ماهر جمال»، رئیس سابق اتاق تجاری مکه گفت که دو بخش مهمانداری و اسکان کاملا به درآمدهای حج اتکا دارند و اکنون با خسارت های شدیدی مواجه شده اند که این امر تاثیر بدی بر همه هتل داران خواهد گذاشت.

عربستان امسال حج را به صورت داخلی برگزار می کند و به گفته یکی از اعضای شورای یک شرکت میزبان حجاج از کشورهای عربی امسال عربستان هیچ سودی نخواهد کرد.

شرط های برگزاری حج

علاوه بر کاهش تعداد حجاج مقامات عربستان اقدامات دیگری از جمله منع لمس کعبه، آوردن جانماز شخصی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، اجرای فاصله گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک بهداشتی و چک کردن مداوم درجه حرارت بدن علاوه بر ضد عفونی کردن سنگ ها در هنگام رمی جمرات اتخاذ کردند.

در همین راستا «عمر المداح»، مسئول بلند پایه در بخش برنامه ریزی و استراتژی وزارت حج و عمره عربستان گفت: «بسیار بخاطر تعداد محدود حجاج در حج استثنایی امسال ناراحتیم اما با وجود این تعداد محدود هم چالش ها و تلاش های امسال از سال های گذشته کمتر نخواهد بود.»

به علت انتشار ویروس کرونا حج امسال با حضور حجاجی که عمرشان از 20 تا 50 سال است و دارای وضعیت سلامتی خوبی هستند برگزار می شود؛ اکثر این حجاج مقیم عربستانند و اولویت شرکت در حج برای کسانی است که سابقا حج را بجا نیاورده اند و سایر شرکت کنندگان در مراسم امسال نیز از میان کادر درمانی و نیروهای امنیتی عربستانی هستند که از کرونا بهبود یافته اند.

مداح گفت: «هدفمان این است حج امسال را بدون هیج ابتلایی به پایان برسانیم.»

منبع
السومریة نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا