خبر اولسیاسی

«پروفسور» داعش که از او به «ویرانگر» هم یاد می شود کیست؟

در سال 2014 وی با همه وجود در جنگی که به سقوط موصل انجامید حضور یافت و خشونتی که در این جنگ نشان داد او را به چهره ای مورد اعتماد شدید میان سران داعش تبدیل کرد.

میدل ایست نیوز: از زمان کشته شدن «ابوبکر البغدادی»، رئیس گروه تروریستی داعش، و اعلام جانشینی «ابو ابراهیم الهاشمی القرشی» دستگاه های امنیتی امریکا و عراق اطلاعات مهمی درباره وی به دست آورده اند.

«فرانس پرس» طی گزارشی درباره هویت رئیس جدید داعش تأکید کرد که نام وی «امیر محمد سعید عبدالرحمن المولی» است که درون گروه تروریستی داعش از وی به «پروفسور» و «ویرانگر» (مدمر) یاد می شود.

«لگین پییر ویلیو»، کارشناس مسائل امنیتی در دانشگاه «ساینس پو» پاریس، تأکید می کند که ابو ابراهیم القرشی نقش مهمی در حملات داعش به سکونتگاه های اقلیت ایزدی در عراق و فجایعی که در آن مناطق رخ داد داشته است.

به احتمال قوی القرشی زاده 1976 در منطقه تلعفر در 70 کیلومتری موصل در خانواده ای ترکمان است. این یک مورد استثنایی است که فردی غیر عرب به سطح مقامات بلندپایه داعش ارتقا پیدا می کند. در حدی که سازمان ملل پیش تر احتمال داده بود که این انتخاب به صورت موقت بوده باشد.

وی در دانشکده علوم اسلامی موصل تحصیل کرده و در زمان رژیم بعث افسر ارتش عراق بوده و پس از 2003 به عضویت القاعده درآمده است.

او سمت فرستاده دینی و قانونی القاعده را پیدا کرد و در سال 2004 توسط امریکایی ها بازداشت شد و به زندان بوکان افتاد و آنجا به ابوبکر البغدادی آشنا شد.

بعدتر آنان آزاد شدند و وقتی البغدادی در سال 2010 رئیس شاخه عراق القاعده شد، ابوابراهیم القرشی نیز در کنارش بود. سپس آنها از القاعده جدا شدند و «دولت اسلامی عراق و سوریه» یا همان داعش را تأسیس کردند.

در سال 2014 وی با همه وجود در جنگی که به سقوط موصل انجامید حضور یافت و خشونتی که در این جنگ نشان داد او را به چهره ای مورد اعتماد شدید میان سران داعش تبدیل کرد.

او اکنون می کوشد که با استفاده از کاهش حضور نیروهای امریکایی در عراق و منطقه و درگیری نیروهای امنیتی عراق با مسئله کرونا، بار دیگر داعش را احیا کند.

مرکز سیاست جهانی (CGP) طی آماری تأکید کرده که داعش در ماه های اخیر به طور متوسط هر سه روز یک عملیات در سوریه اجرا کرده است.

«هشام الهاشمی»کارشناس مسائل امنیتی که در ماه جاری در بغداد ترور شد پیش تر در مقاله ای حجم درآمدهای ماهانه داعش را حدود 7 میلیون دلار در ماه برآورد کرده بود.

به نظر الهاشمی، امریکایی‌ها درباره توانایی ابوابراهیم القرشی در رهبری مؤثر فعالیت‌های داعش به نحوی که باعث جلب توجه به حضور آنها در جهان شود تردیدهای جدی دارند و معتقدند او نمی‌تواند یکپارچگی و انسجام این گروه را تأمین کند و مانع از تجزیه آن شود.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا