خبر اولسیاسی

تماس های «فتح» و «حماس» برای رسیدن به موضعی متحد دربرابر طرح الحاق

محمود عباس دستور داده که سران فتح تماس های خود با اعضای دفتر سیاسی «حماس» را ازسر بگیرند تا مذاکراتی فوری میان آنها جهت رسیدن به راهبرد سیاسی مشترک آغاز شود.

میدل ایست نیوز: از زمانی که «بنیامین نتانیاهو» اعلام کرد که قصد دارد شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری را به اسرائیل ملحق سازد، جنبش «فتح» پس از 6 سال قطع رابطه، تلاش های خود برای نزدیک شدن به «حماس» را آغاز کرده است. در این راستا، تماس های مکرر میان «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس و «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آغاز شده که هدف از آن رسیدن به توافقی دوجانبه برای رویارویی یکپارچه با برنامه های اسرائیل است.

«ایندیپندنت عربی» به اطلاعاتی داست یافته که نشان می دهد که اتحادیه اروپا و روسیه و چین و چند کشور عربی ازجمله اردن و مصر از محمود عباس خواسته اند که با جلب حماس و دیگر گروه های فلسطینی موضع متحد فلسطینیان را در جامعه بین الملل بازتاب دهد و اختلافات را کنار بگذارد.

با این هدف، محمود عباس دستور داده که سران فتح تماس های خود با اعضای دفتر سیاسی «حماس» را ازسر بگیرند تا مذاکراتی فوری میان آنها جهت رسیدن به راهبرد سیاسی مشترک آغاز شود.

یک منبع آگاه از فتح خبر داده که محمود عباس خواستار آغاز گفت وگوها با حماس به دور از موضوع آشتی ملی شد و افزوده که عباس به آنان گفته که فعلا در پی آشتی ملی نیست و فقط می خواهد به توافق سیاسی مشترکی برسد تا بتواند در محافل بین المللی از موضع متحد فلسطینیان سخن بگوید.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین «جبریل الرجوب»، دبیر سازمان فتح، را مأمور این گفت وگوها کرده و «عزام الاحمد»، مسئول پرونده آشتی فلسطینی در این مذاکرات حضور ندارد. حماس نیز «صلاح العاروری»، نایب رئیس دفتر سیاسی را که خارج از غزه است مسئول گفت وگو با فتح کرده و «موسی ابومرزوق»، مدیر پرونده آشتی فلسطینی ازسوی حماس، در این مذاکرات حضور ندارد.

العاروری ضمن تأیید این اطلاعات تأکید کرد که در حال حاضر هیچ صحبتی از آشتی نیست و موضوع فقط توقف اختلافات است. محمود عباس نیز اخیرا گفت که «باید فضای ملی مناسبی برای رویارویی با طرح الحاق به دور از اختلافات فلسطینیان ایجاد شود».

این منبع درباره جزئیات تماس ها میان عباس و هنیه تأکید کرد که عباس پذیرفته که سلطه حماس بر غزه ادامه یابد و در وضعیت سیاسی کنونی تغییری پیش نیاید و در عوض حماس در روند تلاش های فتح در محافل بین المللی مشکلی ایجاد نکند. پیشنهادی که با موافقت حماس همراه شده است.

در برابر، هنیه از محمود عباس خواسته که همه اقدامات تنبیهی تشکیلات خودگردان علیه غزه متوقف شود و کمک های مالی به ساکنان غزه افزایش یابد و محدودیت های امنیتی برای عناصر حماس در کرانه باختری پایان یابد و به آنان اجازه فعالیت میدانی داده شود.

این منبع تأکید کرده که عباس در نشستی که قرار است طی دو روز آینده برگزار شود پایان اقدامات تنبیهی علیه غزه را رسما اعلام خواهد کرد.

طرفین همچنین توافق کرده اند که فعالیت های مشترکشان افزایش یابد بدین ترتیب که فتح حضور بیشتری در غزه پیدا کند و حماس حضور بیشتری در کرانه باختری و راهپیمایی های مشترک هفتگی برگزار کنند.

اما یک موضوع در میان است که مسئله را پیچیده می کند: هنیه از محمود عباس خواسته که هماهنگی امنیتی با اسرائیل را متوقف کند. مشکل کار اینجاست که سران تشکیلات خودگردان و فتح گفته اند که اختلافشان با اسرائیل و امریکا بر سر طرح الحاق است و درصورت عدم اجرای این طرح آماده اند که مذاکرات مستقیم را ازسر بگیرند.

«حاتم الخطیب»، تحلیلگر سیاسی، تأکید کرد که هیچ توافقی میان حماس و فتح وجود ندارد و موضوع صرفا التقای منافع است و قرار نیست آنان اختلافاتشان را حل و فصل کنند.

منبع
ایندیپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا