خبر اولسیاسی

ایالات متحده حضور نظامی خود را در شرق فرات سوریه تقویت می کند

منطقه شرق فرات به صحنه رقابت بزرگ طرف های درگیری در سوریه تبدیل شده و همه در حال تلاش برای تقویت نفوذ خود در آن هستند.

میدل ایست نیوز: در جایی نه چندان دور از مرزهای سوریه با عراق، امریکایی ها حضور نظامی خود را در حومه جنوبی حسکه که دربردارنده ثروت های نفتی است تثبیت می کنند. اقدامی که نشان می دهد امریکا برنامه حضور طولانی مدت در مناطق شرقی رود فرات را دارد.

این منطقه به صحنه رقابت بزرگ طرف های درگیری در سوریه تبدیل شده و همه در حال تلاش برای تقویت نفوذ خود در آن هستند و این بدان معناست که هرگونه راه حلی برای مسئله سوریه بدون درنظر گرفتن وضعیت این منطقه عملی نخواهد بود.

شبکه محلی «خابور» تأکید کرد که ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده از چند روز پیش توسعه فرودگاه شهر شدادی در حومه جنوبی حسکه را که به پایگاه نیروهای ائتلاف تبدیل شده آغاز کرده و مهندسان و کارشناسانی را به این منطقه آورده است.

این گزارش افزوده که در روزهای اخیر چندین بار بالگردهای امریکایی در این پایگاه فرود آمده اند و همزمان کاروانی از نیروهای ائتلاف با تجهیزات گودبرداری و آسفالت و مصالح ساختمانی به این پایگاه وارد شده است.

شهر شدادی که در کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) است در 60 کیلومتری جنوب حسکه و بر مسیر جاده حسکه به دیرالزور واقع شده است. ساکنان این منطقه عرب هستند و چندین چاه نفت و گاز در آن وجود دارد که از همه مهم تر میدان نفتی الجبسه با حدود 500 چاه نفت و دومین میدان نفتی بزرگ سوریه است.

شدادی به لحاظ جغرافیایی نیز موقعیت راهبردی دارد چون در شمال همسایه استان دیرالزور است و با مرز عراق و سوریه نیز فقط 40 کیلومتر فاصله دارد. این منطقه همچنین در کنار رودخانه خابور واقع شده و زمین های کشاورزی فراوان آن زیر کشت پنبه و گندم و جو و ذرت است.

این منطقه در سال 2014 به دست تروریست های داعش افتاد اما بعد از بمباران های شدید نیروهای ائتلاف، داعش از آن خارج شد و نیروهای قسد در آن مستقر شدند و بدین ترتیب از اصلی ترین مواضع نیروهای قسد و ائتلاف بین المللی شد.

در دو سال اخیر ائتلاف بین المللی حضور خود را در این منطقه تحکیم کرده و امریکایی ها چند پایگاه نظامی در آن برپا کرده اند که از همه مهمتر پایگاه نظامی رمیلان در شمال شرق حسکه است که کنترل میدان نفتی رمیلان با 1322 چاه نفت و 25 چاه گاز را به دست دارد.

از سوی دیگر، روسیه نیز تلاش کرده که با برپا کردن پایگاه های نظامی متعدد حضور ضعیف خود را در شرق فرات جبران کند و مانع از گسترش حضور نیروهای ترکیه در مناطق تحت کنترل کردها در این منطقه شود. روسیه هم یک پایگاه نظامی بزرگ در شمال شرقی سوریه در فرودگاه قامشلی برپا کرده است. بر اساس اخبار غیر رسمی روسیه توافق اجاره فرودگاه قامشلی به مدت 49 سال را با دولت سوریه امضا کرده است. این فرودگاه فاصله اندکی از مرزهای سوریه با ترکیه دارد.

در همین راستا، ترکیه هم می کوشد که پایگاه های خود را در شرق فرات در منطقه ای به طول 100 کیلومتر و عمق 30 کیلومتر از شهر تل ابیض در حومه رقه تا شهر رأس العین در حومه شمال غربی حسکه افزایش دهد. منابع محلی گفته اند که ارتش ترکیه در حال گودبرداری برای ساخت پایگاهی نظامی در حومه شهر تل تمر در شمال حسکه است. این منطقه شاهد حضور شمار بالایی از تانک ها و سلاح های پیشرفته ترکیه ای است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا