خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

مصطفی الکاظمی 6 ژوئن 2021 را موعد اجرای انتخابات اعلام کرد/ برای تأمین امنیت خود به هیچ سرباز امریکایی نیاز نداریم

مصطفی الکاظمی در پیامی ویدئویی 6 ژوئن 2021 را موعد برگزاری انتخابات پیش از موعد در عراق اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، در یک پیام ویدئویی 6 ژوئن 2021 را به عنوان موعد انتخابات پیش از موعد عراق اعلام کرد.

الکاظمی در این سخنرانی که از شبکه های تلویزیونی پخش شد تأکید کرد که بسیاری گروه ها تلاش کردند عراق را غرق خون کنند و امیدها برای بهبود وضعیت کشور را نقش بر آب سازند.

او تأکید کرد که نزاع‌ها داخلی و منطقه‌ای بار دیگر امنیت و حاکمیت ارضی عراق را تهدید کرد و شخص وی و همه کسانی که به وی نزدیک هستند پیش از و در حین و پس ازتشکیل دولتش آماج اتهامات قرار گرفتند.
نخست وزیر عراق گفت که در این مدت 2 ماهه دولتش درگیر کارشکنی های بسیار بوده اما بی اعتنا به آنها بر هدف های اصلی تمرکز کرده است.

وی افزود که در اولین روزهای تشکیل دولت کمیته ای تخصصی برای بررسی قوانین انتخابات و وضعیت کمیساریای مستقل انتخابات تشکیل داده و پس از دریافت گزارش های لازم از این کمیته تخصصی روز 6 ژوئن 2021 را به عنوان روز برگزاری انتخابات پیش از موعد که خواست اول ملت عراق بوده اعلام می کنند.

الکاظمی گفت که از لحظه اول برای اصلاحات فراگیر در همه ارکان کشور که بتواند به احیای اقتصاد و حل بحران ها و جلوگیری از فساد و هدررفتن اموال عمومی بینجامد تلاش کرده و در این راستا برگه اصلاحاتی تدوین شده که با آن می توان پروژه هایی را اجرا کرد که باعث اشتغال زایی و تقویت بازار می شود.

او تأکید کرد که هیچ مسئله ای در عراق بدون بازیابی استقلال و اقتدار دولت حل نخواهد شد و این اسم رمز همه مشکلات کشور است و در این راستا تغییراتی اداری برای جلوگیری از سوءاستفاده از نهادهای حکومت و فعالیت فاسدان و کسانی که منافع غیر ملی در آن انجام شده است که یک نمونه آن موضوع کنترل دولت بر مرزهاست.

نخست وزیر عراق ضمن تأکید بر اینکه با راه حل های نمایشی و رفو کردن های سطحی مخالف است گفت که دولتش برنامه ای برای اصلاحات ریشه ای در بخش اداری و اقتصادی را در نظر دارد.

او گفت که در این راستا بسیاری از مفسدان از مناصب خود برکنار شده‌اند و تشکیل پرونده قضایی علیه آنها جریان دارد و همچنین همه مجوزهای سرمایه گذاری و پروژه های راکدمانده بازرسی می شود و درصورت وجود فساد درباره آنها اقامه دعوی خواهد شد و در غیر این صورت فورا اجرای آنها آغاز می شود.

الکاظمی از آغاز پروژه های سرمایه‌گذاری برای تولید گاز عراق «پس از سال ها هدررفتن این گاز» تأکید کرد و افزود که «مبالغه نیست اگر بگوییم که نادیده گرفتن این ثروت عمدی بوده است».

او همچنین دیگر اولویت عراق را مبارزه با بحران جهانی کرونا دانست و افزود که در این راستا دولت طی اقدامی فوری پروژه های راکدمانده بیمارستانی را به راه انداخت و تعدادی از آنها را تحویل گرفت و تعدادی را نیز در آینده نزدیک تحویل خواهد گرفت و خاطرنشان کرد که دولت با وجود منابع اندک مالی از هیچ اقدامی در حمایت از کادر درمان کشور فروگزار نخواهد کرد.

الکاظمی دیگر اولویت عراق را مسئله امنیت و جلوگیری از تبدیل عراق به میدان نزاع قدرت های منطقه ای و جهانی و عرصه زورآزمایی قانون شکنان دانست و گفت که از نخستین لحظه تشکیل دولتش برای تکمیل مرحله اول گفت وگوهای راهبردی براساس اصل حاکمیت ارضی عراق و یکپارچگی آن و همکاری با برادران و همسایگان و دوستانش تلاش کرده است.
الکاظمی تأکید کرد که در گفت‌وگوهای راهبردی با ایالات متحده تأکید شده که عراق نیازمند سرباز امریکایی نیست بلکه بیش از آن نیازمند آموزش نیروها و تجهیزات و همکاری در عرصه های اقتصادی و فرهنگی و علمی و بهداشتی و همکاری امنیتی در آموزش و تجهیز نیروهای عراقی است.

او حمایت از جان مردم و هیئت های دیپلماتیک و کسانی که به عراق در جنگ با داعش کمک کردند را مسئولیت و تعهد بین المللی دولت دانست.
الکاظمی بر لزوم جلوگیری از کشاندن عراق به محوربندی ها در عین پافشاری بر اصل همکاری بدون دخالت در امور داخلی تأکید کرد.

او دیگر اولویت دولتش را تحقیق مستقل و عادلانه درباره حوادث تظاهرات سال گذشته دانست و گفت که این موضوع با شناسایی قربانیان آغاز می شود و پس از 2 ماه بررسی دقیق لیست شهدای این حوادث تهیه شده که شامل 561 تن از تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی می شود.

وی تأکید کرد که تحقیقات عادلانه درباره تک تک این جان باختگان مسئولیت دینی و اخلاقی و ملی دولت است.

الکاظمی به اشاره به سخنی از امام علی(ع) که فرمود «شریف ترین اخلاق وفاداری است» تأکید کرد که خود را متعهد به ادای امانت می داند و در این راستا 6 ژوئن را تاریخ اجرای انتخابات اجرا می کند و از مجلس می خواهد که قانون نهایی انتخابات را به ریاست جمهوری ارسال کند و افزود که دولت متعهد به تأمین همه ملزومات امنیتی و مالی لازم برای اجرای آن است.

نخست وزیر عراق از جوانان و احزاب و فعالان خود را برای تحقق یک جهش و کشاندن کشور از آشوب نزاع ها به ساحل امنیت و شکوفایی و رقابت شرافتمندانه آماده کنند و افزود که «اراده شما صورت عراق را تغییر خواهد داد و غبار سال ها جنگ و خون و نزاع را از روی آن خواهد شست».
وی تأکید کرد که دولتش اهل بحران سازی یا فریبکاری با ملتی که منبع ارزش ها و فداکاری هاست نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا