خبر اولسیاسی

4 پیش‌شرط کمیساریای عالی انتخابات برای برگزاری انتخابات پیش از موعد

کمیساریای عالی انتخابات عراق با صدور بیانیه‌ای درباره اقدام «مصطفی الکاظمی» در مشخص‌سازی زمان برگزاری انتخابات پیش از موعد، 4 پیش‌شرط برای برگزاری این انتخابات اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: کمیساریای عالی انتخابات عراق با صدور بیانیه‌ای درباره اقدام «مصطفی الکاظمی» در مشخص‌سازی زمان برگزاری انتخابات پیش از موعد، 4 پیش‌شرط برای برگزاری این انتخابات اعلام کرد.

در بیانیه کمیساریای عالی انتخابات آمده است که ما سخنان نخست‌وزیر در مشخص‌سازی 6 ژوئن سال 2021 به عنوان موعد برگزاری انتخابات پیش از موعد و نیز اظهارات رئیس پارلمان درباره انتخابات «زودهنگام‌تر» نسبت به زمان اعلام شده نخست‌وزیر را پیگیری کردیم.

در راستای مسئولیت‌مان در برابر مردم عراق و فداکاری‌های که برای ایجاد این فضای سیاسی جدید برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و شفاف تحت نظارت سازمان ملل و سازمان‌های جهانی و ناظران بین‌المللی و سازمان‌های عراقی مربوطه تقدیم کرده‌اند، کمیساریای عالی انتخابات اعلام می کند که در صورت فراهم بودن شرایط ذیل، آماده برگزاری انتخابات در زمان اعلام شده توسط نخست‌وزیر است:

نخست: پارلمان قانون انتخابات را در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل کند و آن را در روزنامه‌های رسمی به عنوان چارجوب قانونی فرایند انتخابات منتشر کند.

دوم: پارلمان اقدام به قانون‌گذاری برای متن جایگزین ماده 3 مصوب سال 2005 برای تکمیل حدنصاب دادگاه فدرال بکند چرا که تنها نهاد قانونی برای تایید نتایج انتخابات به شمار می رود.

سوم:دولت باید بودجه انتخابات را تامین کند و مستلزمات و تجهیزات مورد درخواست کمیساریا از وزارخانه‌های ذیربط را فراهم کند چرا که این تجهیزات به کمیساریای عالی انتخابات در برگزاری انتخابات در زمان مشخص شده کمک می‌کند.

در همین راستا، از نخست وزیر می خواهیم تا نشست ویژه‌ای برای بررسی مشکلات کمیساریا و وزارتخانه‌های مربوطه برای صدور تصمیمات لازم برای حل این مشکلات برگزار کند.

چهارم: کمیساریای عالی انتخابات از سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی ذیربط می‌خواهد کمک‌های انتخاباتی خود را ارائه دهند و برای برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و سالم که بیانگر اراده واقعی مردم عراق باشد، نظارت لازم را به عمل آورند.

کمیساریای عالی انتخابات در پایان پایبندی کامل خود -بعد از اجرای شروط پیش‌گفته- را برای انجام مسئولیت قانونی خود با اخلاص و دقت اعلام می‌کند و با مردم عراق برای حفاظت از آراء‌شان به عنوان امانتی قانونی و اخلاقی و نیز اجرای فرایند انتخابات با شفافیت شناخته شده در ساختارهای دموکراتیک، پیمان می‌بندد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز گذشته در سخنانی 6 ژوئن سال 2021 را به عنوان زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی اعلام کرد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا