خبر اولسیاسی

بحران مالی نفسگیر؛ تشکیلات خودگردان فلسطین در آستانه فروپاشی و اسرائیل در پی باج‌خواهی

تشکیلات خودگردان فلسطین از زمان شکل‌گیری خود در سال 1994 میلادی با شدیدترین بحران مالی و اقتصادی دست به گریبان است و در این میان اسرائیل برای پیش‌برد سیاست‌های خود به باج‌خواهی از این نهاد فلسطینی روی آورده است.

میدل ایست نیوز: تشکیلات خودگردان فلسطین از زمان شکل‌گیری خود در سال 1994 میلادی با شدیدترین بحران مالی و اقتصادی دست به گریبان است به طوری که «نیکولای ملادینوف»، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه را واداشته تا به جامعه جهانی نسبت به خطر فروپاشی تشکیلات خودگردان هشدار دهد.

ملادینوف در گزارش اخیر خود نزد شورای امنیت نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان از ماه مه گذشته به دلیل کاهش 80درصدی درآمدهای تشکیلات خودگردان فلسطین در نتیجه تاثیرات اقتصادی بحران کرونا و مخالفت با پذیرش درآمدهای مالیاتی با شرط و شروط اسرائیل، ابراز نگرانی کرد.

در همین رابطه، اسرائیل- عامل اصلی بحران تشکیلات خودگردان فلسطین- در روزهای گذشته برای سوء استفاده و باج‌گیری از تشکیلات و چانه‌زنی با آن درخصوص پرداخت مبالغ مالیاتی در مقابل از سرگیری هماهنگی امنیتی تلاش‌ کرده است، هماهنگی‌هایی که به موجب تصمیم «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به طرح الحاق کرانه باختری، متوقف شده است.

جمع‌آوری مالیات و بازپرداخت آن به تشکیلات خودگردان، نتیجه توافق اسلو است که از سال ۱۹۹۴ میلادی میان دو طرف امضا شده و موجب شده تا اصولا تشکیلات خودگردان به عنوان یک نهاد اداری در سرزمین‌های فلسطینی شکل بگیرد.

پرداخت‌های ماهیانه اسرائیل به تشکیلات خودگردان فلسطینی حدود ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیون دلار است که حدود دو سوم درآمد این نهاد را تشکیل می‌دهد.

در همین راستا، «خالد العسیلی»، وزیر اقتصاد ملی فلسطین تاکید کرد: وضعیت اقتصادی دشواری که تشکیلات خودگردان با آن رو به روست به دلیل مواضع سیاسی این نهاد است، وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تصریح کرد: تشکیلات خودگردان به دلیل پافشاری بر مواضع خود و مخالفت با طرح‌های مربوط به تسویه مساله فلسطین با فشارهای سنگینی مواجه است.

وی اظهار داشت: یکی از وجوه این فشارها مربوط به تلاش اسرائیل در سوء استفاده از وضعیت کنونی تشکیلات خودگردان و باج‌گیری از آن برای عقب‌نشینی از لغو توافقات گذشته و مشخصا هماهنگی‌های امنیتی است اما رهبران فلسطینی بر سر مواضع خود ثابت‌قدم هستند و در برابر هر گونه باج‌خواهی تحت هر نوع فشاری سر تسلیم فرود نخواهند آورد، مساله ما سیاسی و نه اقتصادی است.

گذر از بحران اقتصادی

وزیر اقتصاد تشکیلات خودگردان درباره گزینه‌های اقتصادی این نهاد برای عبور از بحران کنونی گفت: «این نخستین بحرانی نیست که تشکیلات خودگردان با آن رو به رو می شود، مردم فلسطین می دانند که تصمیمات این نهاد برای حفظ اصول ثابت ملی است از همین رو، کارمندان بر سر عدم دریافت حقوق‌شان صبر کردند و بخش خصوصی هم علی‌رغم خسارت‌های اقتصادی از این نهاد پشتیبانی می کند.

وی افزود: تشکیلات خودگردان هنوز می‌تواند از گزینه استقراض از بانک‌های داخلی به مقدار 400 میلیون دلار استفاده کند و با این مبلغ به همراه درآمدهای داخلی می‌تواند تا چند ماه اوضاع را رتق و فتق کرد.

العسلیی ادامه داد: اسرائیل پس از نابودسازی فرایند صلح، هیچ گزینه دیگری برای ما باقی نگذاشت، تل‌آویو می خواهد با طرح الحاق خود، به صورت نهایی رویای تشکیل کشور مستقل فلسطین را نابود کند لذا رهبران فلسطینی می‌بایست تصمیمات مهمی هر چند از لحاظ اقتصادی و مالی دردناک اتخاذ می کردند چرا که این تصمیمات در بُعد ملی خود حائز اهمیت بسیاری است..

وزیر اقتصاد فلسطین درباره فروپاشی تشکیلات خودگردان گفت: «رها کردن این نهاد تا مرز فروپاشی، بارتاب‌ منفی نه فقط بر مردم فلسطین بلکه برای همه جهان خواهد داشت.

العسیلی تاکید کرد: روند اقتصادی فلسطین در وضعیت وخیمی قرار دارد و فشارهای مالی و اقتصادی که تشکیلات خودگردان فلسطین با آن مواجه است، بسیار سنگین است، ما ماهانه برای پرداخت حقوق کارمندان و پیش‌بُرد امور جاری و خدماتی به 120 الی 150 میلیون دلار نیازمندیم.

تشکیلات خودگردان فلسطین با بحران نفسگیری رو به روست

در همین ارتباط، «سمیر ابومدلله» استاد علم اقتصاد در دانشگاه الازهر غزه در گفت‌وگو با الجزیره تصریح کرد: «تشکیلات خودگردان فلسطین از چندین ماه پیش با بحران کمرشکنی مواجه است، از زمان توقف پرداخت مالیات‌ها به تشکیلات خودگردان از سوی اسرائیل و اوج‌گیری بحران کرونا، وضعیت مالی تشکیلات رو به وخامت نهاده است و در صورت عدم انجام راهکارهای فوری، وضعیت اقتصادی به صورت مخاطره‌آمیزی در مرحله آتی وخیم خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که فعال‌سازی شبکه امنیت مالی عربی و ارائه ماهانه 100 میلیون دلار برای حمایت از تشکیلات خودگردان، امری مبرم در وضعیت کنونی است اما تحقق این گزینه دشوار است چرا که بسیاری از کشورهای عربی نمی توانند بدون چراغ سبز امریکا به تشکیلات خودگردان کمک مالی ارائه دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه فروپاشی تشکیلات خودگردان در صورت تداوم بحران نفسگیر کنونی، حتمی است و این نهاد نخواهد نتوانست به تعهدات خود عمل کند، اظهار داشت: بر این باور هستم که کشورهای کمک‌کننده اجازه نخواهند داد تا تشکیلات خودگردان به مرز فروپاشی یعنی نابودی کامل و محو شدن از صحنه سیاسی بیانجامد چرا که می دانند که جایگزین این نهاد سیاسی، آشوبی فراگیر خواهد بود و اسرائیل باید به عنوان نیروی اشغالگر تبعات آن را بپذیرد.

منبع
الجزیرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا