خبر اولسیاسی

ماهیت شرکت نفتی امریکایی فعال در شمال شرق سوریه چیست؟

سایت پولوتیک امریکا در گزارشی اعلام کرد که دیپلمات سابق امریکایی و افسری در نیروهای دلتا، چراغ سبز وزارت امور امریکا را برای همکاری با کُردهای سوریه به منظور سرقت نفت این کشور به دست آورده است.

میدل ایست نیوز: سایت پولوتیک امریکا در گزارشی اعلام کرد که دیپلمات سابق امریکایی و افسری در نیروهای کماندویی دلتا، چراغ سبز وزارت امور خارجه امریکا را برای همکاری با کُردهای سوریه به منظور سرقت نفت این کشور به بهانه توسعه میادین نفتی شمال شرق سوریه به دست آورده است.

در گزارش سایت پولوتیک آمده است که شرکت غیر معروف امریکایی قرارداد با کُردها در شمال شرق سوریه برای توسعه و صادرات نفت خام در این منطقه به موجب توافق محرمانه‌ای با موافقت دولت امریکا امضا کرده است، این قرارداد پس از آن مورد امضا قرار گرفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا پیشتر اعلام کرد که نیروهای امنیتی برای تامین امنیت میادین نفتی در شمال شرق سوریه باقی خواهند ماند.

این سایت امریکایی افزود: توافق به دست آمده از سوی شرکت ناشناس امریکایی به رهبری افسران نظامی و دیپلمات‌های گذشته موجب برانگیخته شدن خشم و غضب دولت سوریه شده است به طوری که وزارت امور خارجه سوریه پیشتر با صدور بیانیه‌ای، توافق مذکور را غیرقانونی و با هدف سرقت نفت سوریه توصیف کرد.

سایت پولوتیک ادامه داد: این شرکت غیرمعروف امریکایی «دلتا کریسنت انرژی» نام دارد که در ایالت دلاویر در سال 2019 میلادی و با ریاست مشترک «جیمز کاین»، سفیر پیشین امریکا در دانمارک و «جیمز ریس»، افسر سابق نیروهای کماندویی دلتا و «جان دریر جونیور»، رئیس سابق هیات اجرایی شرکت ساند پترولیم تشکیل شده است.

این سایت امریکایی در ادامه آورده است، درست در زمانی که وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم‌هایی متعددی بر بازار نفت سوریه اعمال کرده است، پنتاگون و وزارت امور خارجه این کشور از مدت‌ها پیش برای کمک به کُردهای سوریه برای تسلط بر منابع نفتی شمال شرق سوریه فعالیت کرده است.

در پایان گزارش سایت پولوتیک آمده است که سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه به عنوان نیروهای هم‌پیمان با ایالات متحده امریکا و مسلط بر میادین نفتی شمال شرق سوریه و نیز سخنگوی وزارت خزانه‌داری امریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اند.

پیش از این یک مقام بلندپایه کردهای سوریه امضای توافق نامه میان «مظلوم عبدی»، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، با یک شرکت امریکایی برای بهره برداری از نفت سوریه در شرق رود فرات را «گامی سیاسی در مسیر به رسمیت شناختن حکومت خودمختار کردها و حضور طولانی مدت امریکا در این منطقه» دانست. گامی که به فاصله گرفتن بیشتر کردها از دمشق می انجامد.

ناظران امر بر این باور هستند که امضای این توافق را می‌توان به نوعی به رسمیت شناختن اداره خودگردان کُردی در این منطقه از جغرافیای سوریه از سوی ایالات متحده امریکا به شمار می‌آورد، اقدامی که بسیاری از بازیگران داخلی و منطقه‌ای نظیر ترکیه را در موقعیت دشواری قرار خواهد داد.

همچنین بخوانید

توافق نفتی امریکا با قسد؛ تلاش واشنگتن برای مشروعیت‌بخشی به اداره خودگردان کُرد در شمال سوریه

 

منبع
المعلومة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا