خبر اولسیاسی

تازه ترین تحولات مربوط به انفجار بندر بیروت/ بیانیه حزب الله و مصوبات شورای عالی دفاع لبنان

شورای عالی دفاع لبنان به مدت دو هفته وضعیت فوق العاده اعلام و مسئولیت امنیت کشور را به دستگاه نظامی سپرد.

میدل ایست نیوز: در تازه ترین تحولات مربوط به انفجار بیروت حزب الله لبنان در ساعات پایان روز گذشته با صدور بیانیه ای با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

در بیانیه حزب الله تأکید شده که این فاجعه دردناک و ویرانی بی سابقه ناشی از آن و پیامدهای خطرناک انسانی و بهداشتی و اجتماعی و اقتصادی آن لازم می آورد که همه مردم لبنان و همه نیروهای سیاسی و فعالان ملی با اتحاد و یکپارچگی برای عبور از این وضعیت سخت تلاش کنند.

شورای عالی دفاع لبنان نیز که به دستور رئیس جمهور این کشور چهارشنبه شب (4 اوت) جلسه ای فوق العاده برگزار کرد تصویب کرد که بیروت شهر فاجعه زده و در آن به مدت دو هفته (تا 18 اوت) وضعیت فوق العاده اعلام شود و دستگاه نظامی مسئولیت حفظ امنیت را به دست بگیرد.

این شورا همچنین کمیته ای را برای بررسی این حادثه و ارائه نتایج تحقیقات طی حداکثر 5 روز به مراجع قضایی تعیین کرد.

از دیگر مصوبات این شورا تأمین گندم پس از نابودی گندم موجود در سوله در کنار نقطه انفجار و انحصار فروش گندم به نانوایی ها و و مجهز کردن بندر طرابلس برای انجام واردات و صادرات است.

همچنین این شورا از هیئت عالی امدادرسانی و وزارت آموزش خواست که هرچه سریع تر برای کسانی که خانه هایشان آسیب دیده محل سکونت موقت ازجمله در مدارس تهیه کنند.

صلیب سرخ لبنان نیز در بیانیه ای در ساعات پایانی چهارشنبه از کشته شدن بیش از 70 نفر در این حادثه خبر داد. این آمار صبح امروز (چهارشنبه) به بیش از صد کشته و بیش از 5 هزار زخمی رسید.

بسیاری از مقامات بلندپایه کشورهای جهان اعم از کشورهای عربی و اسلامی و غیر آنان در تماس هایی با رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان ضمن ابراز همدردی از ارسال کمک های فوری درمانی به لبنان خبر دادند.

درمورد علت حادثه سازمان امنیت لبنان تأکید کرد که 2700 تُن آمونیوم و نیترات عامل این انفجار سهمگین بوده است.

«حسان دیاب»، نخست وزیر لبنان، نیز در سخنرانی تلویزیونی شب گذشته خود تأکید کرد که قابل قبول نیست که این حجم از مواد قابل انفجار به مدت بیش از 6 سال در انبار بماند و هیچ اقدامی برای جلوگیری از انفجار آن انجام نشود.

در همین راستا، مرکز زلزله نگاری اردن اعلام کرد که انفجار رخ داده در بندر بیروت معادل زلزله ای با قدرت 4.5 ریشتر بوده است.

این حادثه همچنین باعث آسیب دیدن یک کشتی وابسته به سازمان ملل و زخمی شدن تعدادی از نیروهای یونیفل شد.

سفارتخانه های قزاقستان، روسیه، بلژیک، یمن، و ترکیه نیز از آسیب دیدن ساختمان های سفارتخانه ها و زخمی شدن تعدادی از کارکنانشان خبر دادند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا