خبر اولسیاسی

«سید حسن نصرالله»: حزب‌الله هیچ روایتی جدای از نتایج تحقیقات درباره انفجار بیروت ندارد

دبیرکل حزب الله لبنان درخصوص انفجار بیروت گفت که حزب‌الله هیچ روایتی جدای از نتایج تحقیقات کمیته‌های تخصصی ندارد.

میدل ایست نیوز: «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت سالگرد جنگ ۳۳ روزه، در ابتدا این پیروزی را به تمام مردم لبنان و آزادگان جهان تبریک گفت و یاد و خاطره شهیدان عماد مغنیه، مصطفی بدرالدین و حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت.

نصرالله در ادامه گفت: آنچه در جنگ 33 روزه از آغاز عملیات نظامی و تبدیل شدن آن به جنگ اتفاق افتاد، با تصمیم ایالات متحده امریکا و توسط دشمن صهیونیستی در راستای طرح واشنگتن به لبنان تحمیل شد. لبنان در حالی که از لحاظ نظامی تنها بود، در این جنگ مقابل ارتشی که خود را نیرومندترین ارتش خاورمیانه و از قویترین ارتش های جهان می پندارد، جنگید.

وی با بیان اینکه طرح خاورمیانه جدید که از اشغال افغانستان و عراق توسط امریکا شروع شد، در سال 2006 میلادی در لبنان ناکام شد.، عنوان کرد: پس از گذشت 14 سال از جنگ 33 روزه اسرائیل همچنان از شکست روانی و نظامی رنج می کشد.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: آنچه در سال 2000 میلادی رخ داد، یک دستاورد بود؛ در سال 2006 یک مصونیت و حمایت ایجاد کردیم و پس از آن یک معادله بازدارندگی بر دشمن صهیونیستی تحمیل کردیم که اکنون این معادله بازدارندگی است که از لبنان محافظت می کند.

 

وی ادامه داد: آنها در جنگ نظامی ناکام ماندند و خوب می‌دانند که هیچ جنگی نخواهد توانست بر حزب الله تاثیر بگذارد برای همین سعی در ایجاد جنگ های دیگر دارند و آنچه در لبنان شاهد آن هستیم بخشی از این نبرد است.

نصرالله تسلط حزب الله بر روند سیاسی در لبنان را دروغ توصیف کرد و اظهار داشت: اگر به امریکایی‌ها بگوییم که ما آماده دست شستن از مقاومت در برابر اسرائیل هستیم آنها ما را از سیاهه تروریسم خارج می‌کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان به توافق امارات با اسرائیل اشاره کرد و آن را اقدامی خائنانه خنجر از پشت توصیف و عنوان کرد: از اقدام حاکمان امارات در امضای توافق با اسرائیل غافلگیر نشدیم چرا که اساساً عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها موضوعی واقعی بود که از مدتها پیش برخی حکام عربی آن را کلید زده بودند.

سید حسن نصرالله افزود: زمان اعلام توافق میان امارات و اسرائیل نشانگر نیاز ترامپ به اعلام یک دستاورد سیاسی است و این توافق نشان می دهد که برخی حاکمان عرب در واقع نوکر ایالات متحده امریکا هستند.

وی گفت: پیش بینی می کنیم که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، بعضی کشورهای عربی به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اقدام کنند.

نصرالله با بیان اینکه حزب‌الله هیچ روایتی جدای از نتایج تحقیقات درباره انفجار بیروت ندارد، اظهار داشت: دو فرضیه درباره این انفجار وجود دارد؛ نخست یک اتفاق بوده است و دوم اقدامی تخریبی، که در هر صورت حزب الله در انتظار نتایج تحقیقات است.

دبیرکل حزب الله گفت: اگر انفجار بیروت یک اتفاق بوده آنگاه دستگاه قضایی لبنان پرونده انفجار را در دستور کار قرار خواهد داد. تحقیقات در این باره باید ادامه یابد و پاسخ های لازم به ملت لبنان ارائه شود.

وی افزود که اگر اسراییل مرتکب این جنایت بزرگ در بندر بیروت شده باشد، حزب الله هرگز سکوت پیشه نخواهد کرد همچنین پس از انفجار بندر بیروت شاهد پروژه‌ای برای سرنگونی دولت و اعمال فشار برای استعفای رییس جمهور و سپس مجلس نمایندگان وجود داشت، اما ناکام ماند.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد که شرایط پس از حادثه انفجار بیروت بیشتر شبیه به شرایط لبنان بعد از گروگان‌گیری الحریری، نخست‌وزیر پیشین در عربستان است و برخی در روزهای گذشته خواستند همان سناریو را اجرا کنند.

وی گفت: همانطور که ما در این آن مقطع مخالف استعفای الحریری بودیم، در این شرایط هم مخالف استعفای دیاب بودیم. هدف از طرح اسقاط دولت، کشاندن لبنان به جنگ داخلی است.

نصرالله ادامه داد حزب‌الله اقدام دیاب و کناره‌گیری برخی از وزرا را درک می‌کند و امیدوار است که همه آن‌ها به مسئولیت‌هایشان عمل کنند تا دولت جدید تشکیل شود.

وی درمورد تشکیل دولت جدید و چگونگی آن اظهار داشت نیاز امروز لبنان دولتی قوی است که از منظر سیاسی مورد حمایت و حفاظت باشد.

نصرالله گفت که هر شخصیتی که مأمور تشکیل دولت شود، حزب‌الله از او خواهد خواست هرچه سریع‌تر دولتی فراگیر و دولت وحدت ملی را تشکیل دهد و افزود که درخواست‌ها برای تشکیل دولت بی‌طرف با توجه به تجارب گذشته در لبنان، وقت‌کشی است، چیزی به نام بی‌طرفی وجود ندارد تا از آنها بخواهیم دولت را تشکیل دهند زیرا همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی دارای اهداف و خواسته‌هایی هستند.

وی با اشاره به نزدیک شدن موعد اعلام حکم دادگاه رسیدگی به ترور رفیق الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان گفت که حکم این دادگاه همانطور که پیش‌بینی می‌شود، احتمالا علیه مقاومت خواهد بود زیرا نتیجه تحقیقات از پیش مشخص است و موضع حزب‌الله رد همه اتهام‌ها علیه نیروهایش است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا