خبر اولسیاسی

شورای امنیت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای نداد

شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه تهیه شده از سوی امریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران رای نداد.

میدل ایست نیوز: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه تهیه شده از سوی امریکا که در پی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است، رای ندادند.

جلسه شورای امنیت عصر جمعه 14 اوت برگزار شد و طی آن قطعنامه پیشنهادی امریکا با دو رای موافق، 11 رای ممتنع و دو رای مخالف چین و روسیه روبرو شد.

همزمان «مایک پومپئو»، وزیر خارجه امریکا با انتقاد از این موضوع گفته شورای امنیت در ماموریت خود که حفظ امنیت جهانی است ناکام مانده و نتوانسته ایران را در برابر اعمالش پاسخگو کند.

امریکا و جمهوری دومنیکن تنها اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بودند که به این قطعنامه رای مثبت دادند.

یازده عضو دیگر رای ممتنع دادند و چین و روسیه هم چنان که پیش‌بینی می‌شد به آن رای مخالف دادند.

وزارت خارجه امریکا هم با صدور بیانیه‌ای به انتقاد از شورای امنیت پرداخته و این نهاد سازمان ملل متحد را متهم کرده که به مطالبات کشورهای منطقه و اسرائیل بی‌توجه بوده است.

در این بیانیه آمده رای نیاوردن درخواست ایالات متحده به ایران اجازه خواهد داد که به تسلیح بیشتر خود بپردازد و این به ویرانی و بی‌ثباتی در خاورمیانه کمک خواهد کرد.

«مجید تخت‌روانچی»، سفیر دائمی ایران در سازمان ملل متحد، دقایقی بعد از پایان رای‌گیری در توییتر، رد قطعنامه پیشنهادی امریکا را نشانه انزوای ایالات متحده و شکست یکجانبه‌گرایی دانست.

تخت روانچی در توییتر نوشته: «امریکا باید از این افتضاح درس بگیرد و بداند که تلاش این کشور برای بازگرداندن فوری تحریم‌های علیه ایران، اقدامی غیرقانونی است و از سوی جامعه بین‌المللی رد شده است. رای‌گیری امروز گواهی بر این بود.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا