سرخط خبرها

هشدار دبیر کل سازمان ملل درباره خطر نفتکش فرسوده در نزدیکی بندر حدیده یمن

از سال 2015 هیچ تدابیر ایمن سازی برای این نفتکش انجام نشده و این وضعیت باعث شده که این نفتکش هر لحظه در خطر نشت عظیم نفت یا انفجاری مهیب باشد.

میدل ایست نیوز: «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل، نسبت به وضعیت نفتکش صافر که در ساحل غربی یمن پهلو گرفته ابراز نگرانی شدید کرد.

او با صدور بیانیه ای تأکید کرد که از سال 2015 هیچ تدابیر ایمن سازی برای این نفتکش انجام نشده و این وضعیت باعث شده که این نفتکش هر لحظه در خطر نشت عظیم نفت یا انفجاری مهیب باشد که در هر حال پیامدهای بسیار وخیم انسانی و محیط زیستی برای یمن و منطقه خواهد داشت.

وی تأکید کرده که این حادثه به نظام زیست محیطی دریای سرخ که بیش از 30 میلیون شخص در منطقه در آن زیست می کنند آسیب می زند، ضمن اینکه نشت نفت نیز باعث می شود که بندر حدیده به مدت چند ماه بسته شود که این بحران اقتصادی یمن را تشدید خواهد کرد و دسترسی میلیون ها یمنی به غذا و کالاهای اساسی را قطع خواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل خواستار رفع فوری همه موانع برای دسترسی کارشناسان بین المللی به این نفتکش و انجام ایمنی های لازم شده و افزوده که لازم است کارشناسان محلی نیز بدون هیچ پیش شرطی به این کشتی دسترسی پیدا کنند و همه برای جلوگیری از بروز فاجعه دست به دست هم دهند.

پیش از این «مایک پومپئو»، وزیر خارجه امریکا با انتشار توئیتی نسبت به حادثه احتمالی در این نفتکش هشدار داد و نوشت: «تصور کنید که یک میلیون بشکه نفت به دریا نشت کند، بندرها از کار می افتد، ماهیگیران بیچاره می شوند، کمک های خارجی به یمن متوقف می شود، از حوثی ها می خواهیم که به تعهداتشان عمل کنند و اجازه بدهند کارشناسان سازمان ملل از این این نفتکش بازدید کنند».

نفتکش صافر که ساخت 45 سال پیش است با بیش از 1.1 میلیون بشکه نفت خام به عنوان انبار نفت در دریای سرخ از آن استفاده می شود و از سال 2015 هیچگونه ایمن سازی برای آن انجام نشده است و به حالت فرسوده درآمده است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا