خبر اولدیدگاهسیاسی

هند به عنوان متحدی راهبردی برای عربستان جای پاکستان را می گیرد

سازمان همکاری اسلامی درخواست پاکستان برای برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه برای بررسی این موضوع را رد کرد.

میدل ایست نیوز: پایگاه «میدل ایست آی» با انتشار مقاله ای پیش بینی کرد که مسئله کشمیر و ویروس کرونا باعث خواهد شد که هند به جای پاکستان به شریک راهبردی عربستان تبدیل شود.

«رابرت استون» در این مقاله تأکید کرده که پاکستان متحد امنیتی مهم عربستان خواهد ماند و مناسبات اقتصادی آنان ادامه خواهد یافت اما در درازمدت دهلی نو بر اسلام آباد پیشی خواهد گرفت و به متحد راهبردی عربستان تبدیل خواهد شد.

این نویسنده در تحلیل خود تأکید کرده که این وضعیت باعث خواهد شد که عربستان به جبهه ترکیه ـ ایران ـ قطر ـ مالزی نزدیک تر شود و با حمایت این جبهه پیشرفت شایانی در کشمیر به دست آورد.

او در این مقاله شواهد بسیاری درباره کاهش روابط عربستان با پاکستان و افزایش همزمان روابط میان عربستان و هند آورده است، ازجمله اینکه عربستان به اقدامات نظامی اخیر هند در کشمیر واکنشی نشان نداد و سازمان همکاری اسلامی ــ که عربستان در آن نفوذ بسیار بالایی دارد ــ درخواست پاکستان برای برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه برای بررسی این موضوع را رد کرد.

«شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان نیز در موردی کم سابقه از عربستان سعودی و سازمان همکاری اسلامی انتقاد و تأکید کرد که نشستی جداگانه برگزار خواهد کرد.

دیگر اینکه پاکستان حاضر شد در نشست اسلامی مالزی در دسامبر 2019 که با حضور ایران و ترکیه و قطر برگزار شد حضور پیدا کند هرچند در لحظه آخر زیر فشار عربستان از این تصمیم منصرف شد.

علاوه بر این عربستان از پاکستان خواست که وام یک میلیاردی خود را پیش از موعد سررسید آن پرداخت کند و توافق نامه تعویق پرداخت معوقات 3 میلیارد دلاری خرید نفت ازسوی پاکستان را نیز تمدید نکرد.

همچنین پاکستان تاکنون چند بار با پروژه های عربستان در سازمان ملل علیه ایران مخالفت و از رأی دادن به آنها خودداری کرده است. ضمن آنکه در سال  2015 حاضر نشد نیروهایی را به عربستان برای جنگ در یمن اعزام کند.

اما در مورد هند، ولیعهد عربستان در فوریه 2019 به دهلی نو رفت و وعده سرمایه گذاری های گسترده در بخش های گوناگون اقتصادی هند را داد.

همچنین دو کشور از توافق نامه نفتی به ارزش 15 میلیارد دلار آن هم فقط چند روز پس از تصمیم هند برای پایان به رسمیت شناختن خودمختاری کشمیر  خبر دادند.

از زمان تحریم های امریکا علیه ایران، هند واردات نفت خود را از عربستان 32 درصد افزایش داده است، این در حالی است که نفت اهمیت خود را برای پاکستان از دست داده چون این کشور تا سوخت خود را از زغال سنگ داخلی و گاز قطر تأمین می کند.

حواله های کارگران پاکستانی در عربستان به کشورشان یکی از منابع مهم مالی برای پاکستان است که اخیرا به علت شیوع ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشته است.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا