تلگرامخبر اولسیاسی

«الکاظمی»: قرار نیست پستچی پیغام میان ایران و امریکا باشیم/ عراق هنوز به کمک های امریکا نیاز دارد اما نه کمک های نظامی

او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا حامل پیامی ازجانب ایران است، به خصوص که اخیرا با مقامات ایرانی دیدار کرده، گفت: «ما قرار نیست نقش پستچی را بازی کنیم».

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، پیش از سفر به ایالات متحده در گفت وگوی اختصاصی با «اسوشیتد پرس» تأکید کرد که عراق همچنان نیازمندهای کمک های امریکا دربرابر تهدید داعش است اما نه کمک های نظامی میدانی.

او در این مصاحبه تأکید کرد که عراق در شرایط کنونی نیازمند حمایت نظامی مستقیم میدانی نیست و افزود که نوع کمک ها در این عرصه براساس سرشت تغییرپذیر تهدیدها تعیین می شود.

قرار است الکاظمی روز پنجشنبه در واشنگتن با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا دیدار و روند گفت وگوهای راهبردی میان دو کشور درباره بازسازی روابط دوجانبه را بررسی و تکمیل کند.

با گذشت سه سال از اعلام پیروزی بر داعش، هسته های خفته داعش همچنان و گاه و بیگاه حملاتی را در نقاط شمالی عراق انجام می دهند و همزمان نیروهای ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در هماهنگی با نیروهای عراقی  در حال عقب نشینی برنامه ریزی شده از عراق هستند.

الکاظمی تأکید می کند: «در نهایت نیازمند کمک امریکا و همکاری با آن هستیم هرچند نه لزوما در عرصه کمک مستقیم میدانی» و می افزاید که همکاری ها سرشت تغییرپذیر تهدیدهای تروریستی را بازتاب می دهد، ازجمله عراق نیازمند ادامه روند تجهیز نیروهای نظامی و تأمین سلاح است.

او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا حامل پیامی ازجانب ایران است، به خصوص که اخیرا با مقامات ایرانی دیدار کرده، گفت: «ما قرار نیست نقش پستچی را بازی کنیم».

الکاظمی در شرایطی به نخست وزیری رسید که دولت سابق به علت شدت تظاهرات اعتراضی استعفا داد و بحران های بسیاری را به جای گذاشت، ازجمله خزانه ای خالی به علت کاهش شدید قیمت نفت که پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا را تشدید کرده بود.

دولت الکاظمی برنامه ای ایدئال تنظیم کرد که شامل اصلاحات گسترده اقتصادی و مبارزه با فساد و خونخواهی قربانیان تظاهرات و کنترل سلاح به دست دولت است. این تعهد آخر ولی دولت را دربرابر برخی گروه های مسلح با نفوذ قرار داد است.

با گذشته حدود صد روز از دولت الکاظمی، مشکلات مهمی هم در عراق رخ داده است، ازجمله تظاهرات پراکنده به علت مسائل اقتصادی و خدماتی، افزایش آمار ابلا به کرونا، حملات راکتی تقریبا هرروزه به پایگاه های نظامی عراق و منطقه خضراء که محل ساختمان های دولتی و نیز سفارت امریکاست. البته این حملات راکتی کمتر خسارتی در پی داشته است.

ترور «هشام الهاشمی» کارشناس امنیتی و نیز ربایش یک فعال فرهنگی آلمانی نیز باعث شد که  بسیاری در توانایی های الکاظمی در اداره پرونده امنیتی کشور تردید کنند.

الکاظمی اما تأکید می کند که این کارها را کسانی می کنند که آشوب به نفعشان است و می افزاید که «این اقدامات جنایتکارانه نتیجه سال ها نزاع در عراق است». او مسئولیت بخش مهمی از مشکلات را متوجه سیاست های غلط و مدیریت نادرست پیشینیان خود می داند.

او می گوید: «در این صورت عجیب نیست که مجرمان اینجا و  آنجا برای برهم زدن امنیت کشور تلاش کنند، اما ما در اصلاح نهادهای امنیتی و تقویت توان آنها در تعامل با اینگونه چالش ها و برخورد با هرکسی که در حمایت از جان و مال شهروندان ضعیف عمل کند و متوقف کردن فعالیت این گروه های قانون شکن جدی هستیم».

نخست وزیر عراق می افزاید که در واکنش به این حملات راکتی حفاظت از هیئت های دیپلماتیک خارجی در منطقه خضراء و نیز نیروهای ائتلاف بین المللی تشدید شده است. با وجود این برخورد با عاملان ترور الهاشمی آزمونی سخت برای دولت الکاظمی خواهد بود.

او می گوید که تحقیقات در این باره ادامه دارد و پرونده همچنان مفتوح است و شواهد بسیاری درباره عاملان آن به دست آمده که فعلا محرمانه خواهد ماند، «دولت من متعهد به تعقیب قاتلان است و در شناسایی آنها پیشرفت هایی هم داشته و در تلاش برای آشکار کردن حقیقت توانسته اعتماد مردم را جلب کند، ما تا مشخص شدن کامل حقیقت به تلاشمان ادامه می دهیم».

الکاظمی برای تعامل با تظاهرات کنندگان هم و مخالفان سرسخت حکومتداری در عراق هم برنامه ای دارد. دولت او در حال تنظیم «برگه سفید» اصلاحات است. او می گوید که به زودی «کمیته ای عالی وابسته به نخست وزیر برای پیگیری پرونده های فساد و جرم های سنگین و ترورها تشکیل خواهد شد».

منبع
اسوشییتد پرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا