خبر اولسیاسی

بستن گذرگاه‌های عراق با ترکیه، بیشترین ضرر متوجه چه کسی است؟

دولت عراق در تنشی جدید در روابط دوجانبه خود با ترکیه گذرگاه های مرزی با این کشور را بست اما بزرگترین ضرر در این میان باز هم متوجه شهروندان عراقی خواهد بود و تاثیر چندانی بر ترکیه و شهروندان این کشور نخواهد داشت.

میدل ایست نیوز: در تنشی جدید در روابط دوجانبه عراق و ترکیه، دولت عراق تمامی گذرگاه های مرزی خود با ترکیه را بست و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که این اقدام در پاسخ به نقض مکرر حاکمیت عراق توسط ترکیه است اما این تنش ها تا به کجا ادامه خواهد داشت و چه کسی در پشت آن قرار دارد؟

این اقدام عراق نوعی مقابله به مثل بود اما بیشترین ضرر متوجه شهروند عراقی که تمایل دارد برای آموزش، درمان و یا تجارت به ترکیه برود خواهد بود زیرا ترک ها اکنون تمایلی برای سفر به عراق ندارند با توجه به اینکه شهروندان خارجی در عراق هدف حمله قرار گرفته یا ربوده می شوند افزون بر اینکه عراق اکنون در وضعیت ثبات امنیتی نیز قرار ندارد.

تصمیم درست

«عبدالقادر النایل»، کارشناس مسائل سیاسی گفت: «اقدام عراق در بستن گذرگاه های مرزی با ترکیه پاسخی به اقدام ترکیه برای وضع روادید برای شهروندان عراقی که قصد ورود به این کشور را دارند بود علاوه بر اینکه گامی برای پاسخ به حادثه هفته گذشته در اربیل که در آن چند نظامی عراق و برخی غیرنظامیان جان باختند هم بود که قطعا به نفع شهروند عراقی است.»

این کارشناس مسائل سیاسی به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که این گام کامل نیست زیرا اکنون با توجه به نبود خدمات و وضعیت امنیتی نابسامان و وجود گروه های شبه نظامی گردشگران ترکیه یا تعدادی زیادی از شهروندان این کشور به عراق نمی آیند.

النایل اشاره کرد که آنچه از مقامات دولت عراق انتظار می رود این است که این مقابله به مثل را با همه کشورها اجرا کند اما عملا می بینیم که تعامل وزارت خارجه با ایران به شکل دیگری است علاوه بر اینکه هدف از اقدام ترکیه برای وضع روادید برای شهروندان عراقی، خود شهروندان عراقی نیستند بلکه این اقدام با توجه به نگرانی از نهادهای دولتی در عراق است که از حزب کارگران کردستان حمایت می کنند اما به ضرر شهروندان عراقی تمام می شود.

کارشناس مسائل سیاسی از دولت ترکیه خواست اخذ روادید برای شهروندان عراقی را لغو کند و با اتخاذ تدابیر امنیتی با این پرونده تعامل کند زیرا در این میان شهروندان عراقی هستند که قربانی می شوند به خصوص اینکه برخی سریعا به درمان نیاز دارند و برای نجات خود مجبور به سفر به ترکیه هستند.

وی از سایر کشورها نیز خواست سختگیری ها نسبت به شهروندان عراقی را کاهش دهند زیرا آنها نباید تاوان ناکامی دولت عراق را بدهند.

توافق با ترکیه

درباره امکان روی آوردن عراق به شورای امنیت برای اعتراض به حملات ترکیه، «ثائر البیاتی»، دبیر کل اتحادیه قبائل عربی در عراق گفت: «پیش از این عراق علیه سوریه و ترکیه در شورای امنیت شکایت کرده است اما تاثیری نداشته، به نظر من آنچه درباره شکایت در شورای امنیت از ترکیه گفته شده فقط تهدیدی بود تا در رسانه ها منتشر شود و دولت عراق جدیتی در این زمینه ندارد علاوه بر اینکه توافقی میان عراق و ترکیه در زمانی که «جواد البولانی»، وزارت کشور عراق را برعهده داشت وجود دارد که به شهروندان ترکیه اجازه می دهد تا مسافت 30 کیلومتری درون خاک عراق ورود کنند.»

البیاتی در گفت وگویی با اسپوتنیک گفت: «زمین عراق مباح است که هر کاری در آن صورت بگیرد و هیچ حاکمیتی ندارد، عراق به شکایت کردن یا یادداشت اعتراضی به شورای امنیت یا سازمان ملل احتیاج ندارد بلکه باید دولت قوی داشته باشد که از خاک این کشور حفاظت کند و عراق را از دست گروه های تروریستی که پ ک ک یکی از آنهاست نجات دهد.»

جنگ منافع

البیاتی اشاره کرد که راهروهای سیاست های کشورهای منطقه در عراق و سوریه و مداخله های آن ها این امر را القا می کند که هیچ راه حلی برای حل آن وجود ندارد و یا حل آن به دست فرزندان آن خاک و بوم سخت است.

وی بیان کرد که به اعتقاد وی تمام آنچه در عراق می گذرد جنگ منافع میان بریتانیا، امریکا، اسرائیل و روسیه است.

مقابله به مثل

«معتز محی عبدالحمید»، مدیر مرکز مطالعات عراق «الجمهوریة» در رابطه با مقابله به مثل عراق گفت: «شهروندان و دولت عراق از اقدامات سختی که ترکیه برای اعطای روادید گردشگری و تجاری وضع کرد غافلگیر شدند.»

وی گفت که اقدام عراق برای بستن تمامی گذرگاه های مرزی با ترکیه به علت ضوابط سختی بود که ترکیه برای ورود شهروندان عراقی اعمال کرد زیرا از آنها حساب بانکی، قرارداد منزل یا گزارش پزشکی برای ورود به ترکیه می خواست.

این موضوع وزارت خارجه عراق را بر آن داشت تا اقدام مشابهی برای شهروندان ترکیه در نظر بگیرد زیرا پیش از این شهروندان ترکیه فقط با پرداخت عوارض ورود به کشور در مبادی ورودی عراق وارد این کشور می شدند.

پیش از این وزارت خارجه عراق اعلام کرده بود که تمامی گذرگاه های مرزی خود با ترکیه را در پاسخ به حملات این کشور به خاک عراق بسته است.

منبع
اسپوتنیک عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا