اقتصادیخبر اولسیاسی

انتقاد تند معاون اول رئیس پارلمان عراق از توافق بغداد و اربیل درباره پرداخت ماهانه 320 میلیارد دینار به اقلیم

معاون اول رئیس پارلمان عراق ضمن درخواست از اقلیم کردستان برای تحویل درآمدهای نفتی به بغداد، از اقدام دولت الکاظمی در تحویل 320 میلیارد دینار به صورت ماهانه به اربیل ابزار شگفتی کرد.

میدل ایست نیوز: «حسن الکعبی»، معاون اول رئیس پارلمان عراق از اقلیم کردستان خواست تا درآمدهای نفتی را به بغداد تحویل دهد.

به گزارش شبکه الفرات، الکعبی از هیات دولت عراق خواست به مسئولیت حقوقی و اخلاقی خود در برابر ملت طبق اصل عدالت، برابری و منافع عمومی کشور عمل کند.

معاون اول رئیس پارلمان عراق با درخواست از اقلیم کردستان برای پایان دادن به پرونده تحویل درآمدهای نفتی به بغداد، اظهار داشت: این پرونده بار سنگینی بر دوش دولت بغداد و مردم اقلیم کردستان تحمیل کرده است.

الکعبی تاکید کرد: بودجه سال 2019 تحت شرایط استثنائی تصویب و سپری شد به طوری که مذاکراتی میان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان با هدف دستیابی به توافق نهایی برای تحویل نفت صادراتی از اقلیم به بغداد انجام شد.

وی اظهار داشت: به چه حقی و با کدام پوشش قانونی، بدون بررسی و انجام نظارت مالی و تحویل درآمدهای نفتی و دیگر درآمدهای اقلیم کردستان به وزارت دارایی دولت مرکزی و پس از پایان اعتبار قانون بودجه سال 2019 در تاریخ 31/12/2019، مبالغ ماهانه‌ای در اختیار دولت اقلیم کردستان قرار داده می‌شود؟

الکعبی در ادامه از مذاکرات و رایزنی‌های دولت محلی اقلیم کردستان و دولت الکاظمی که منجر به توافقی برای تحویل ماهانه 320 میلیارد دینار به اربیل بدون تحویل درآمدهای مالیاتی، گمرکی، فرودگاهی و نفتی به دولت فدرال شد، ابراز شگفتی کرد.

معاون اول رئیس پارلمان عراق در پایان اظهار داشت: هیات دولت عراق در یکی از جلسات خود مصوب کرد که به وزارت بهداشت و استان فاجعه‌زده ذی‌قار مبلغ 50 میلیارد دینار برای کمک به این استان در مقابله با کرونا اختصاص داده شود اما به دلیل نبود نقدینگی این اعتبار مالی اختصاص نیافت اما چطور می‌شود که در این شرایط دشوار که استان‌های ما حتی اعتبار لازم برای تامین هزینه‌های لوازم التحریر ادارات را ندارند، 320 میلیارد دینار به دولت اقلیم کردستان پرداخت می شود؟

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق پیشتر توافق پیشنهادی برای حل مسائل مورد مناقشه میان بغداد و اربیل ارائه کرد.

این توافق 7 بند اساسی مرتبط با اداره پرونده گمرک ها، پرداخت بدهی های اقلیم کردستان به حساب بانک تجارت عراق، بررسی حساب های  اقلیم کردستان و بغداد از طریق تشکیل کمیته ای مشترک که وظیفه بررسی حساب ها از سال 2014 تا 2020 را برعهده دارد، عدم مخالفت اقلیم با ارائه کردن اطلاعات تکمیلی درباره بدهی های خود و آمادگی اقلیم کردستان برای امضای توافقی مربوط به انرژی و برق بر اساس چارچوب های قانونی و فنی را شامل می شود.

قرار است این توافق تا زمان تصویب بودجه فدرال عملی شود.

در همین رابطه «حمید نعیم الغزی»، دبیر شورای وزیران عراق در نامه ای به وزیر دارایی عراق دستور نخست وزیری عراق برای حل مسائل مورد مناقشه بغداد و اربیل از طریق تلاش بسیار گروه مذاکره کننده و برگزاری نشست های لازم با نمایندگان اقلیم کردستان با هدف اجرای توافق و ایجاد پایه هایی برای توافق بلند مدت در ضمن طرح قانون بودجه فدرال را ابلاغ کرد.

7 بند توافق دولت عراق با اقلیم کردستان در تاریخ 15 اوت 2020 به شرح زیر است:

1-گمرک

اقدامات در گذرگاه های مرزی زمینی، هوایی و دریایی یکپارچه می شود و این امکان وجود دارد که عقد قراردادی با یک شرکت خارجی صورت گرفته و دولت عراق و اقلیم بر روند اجرایی این توافق نظارت داشته باشند.

یکپارچه سازی اقدامات در گمرک ها و گذرگاه ها اقلیم با دولت فدرال و با تعرفه گمرکی یکسان.

ایجاد یک سیستم محاسبه برای اخذ درآمد از واردات گمرکی از گذرگاه های اقلیم و اجرای قانون مدیریت مالیاتی فدرال به شماره 6 در سال 2019.

وضع دستورات و ضوابطی برای دولت فدرال و اقلیم کردستان برای توقیف واردات مواد به کشور براساس قانون گمرکی فدرال و سایر قوانین.

2-سهم اقلیم کردستان در بودجه عمومی عراق

در ماه های اوت، سپتامبر و اکتبر ماهانه 320 میلیارد دینار عراق برای پرداخت برخی از هزینه های اقلیم کردستان پرداخت می شود به شرط اینکه قانون بودجه ای برای سال 2020 تاکنون آماده نشده باشد، آمار دقیقی از حقوق های ماهیانه اقلیم به کارمندانش در دست نباشد، این مبلغ بدون در نظر گرفتن ارزیابی اقلیم کردستان از درآمدهای نفتی و سایر واردات خود پرداخت می شود و دولت اقلیم کردستان باید به سیاست تولید نفت بر اساس توافق اوپک پلاس پایبند باشد.

این توافق در سال های آتی با مشخص کردن مبلغی عادلانه نسبت به بودجه اقلیم و با توجه به استانداردهای قانونی و میزان جمعیت اقلیم و واردات نفتی و غیر نفتی اقلیم در آن سال حساب می شود.

3-توافق در مدت زمانی حداکثر 35 روزه بر سازوکار پرداخت و زمانبندی پرداخت بدهی های اقلیم به بانک تی بی ای.

4-بررسی حساب ها که از طریق تشکیل کمیته ای مشترک متشکل از دیوان محاسبات مالی و نمایندگانی از دولت فدرال و اقلیم کردستان برای بررسی موضوع حساب هایی که پرداخت آن بر عهده طرفین است و توافق بر سر شیوه پرداخت این حساب ها میان دولت فدرال و اقلیم کردستان از سال 2014 تا سال 2020؛ اقلیم کردستان باید همه اطلاعاتی را که دولت فدرال از آن خواسته ارائه دهد.

5-بررسی بدهی های گذشته اقلیم کردستان که در این موضوع باید اطلاعات اضافی مورد نیاز برای ایجاد راهکاری برای بررسی آن ارائه دهد.

6-دولت اقلیم کردستان آمادگی خود برای توافق بر سر پرونده انرژی از جمله دو پرونده برق و گاز را بر اساس چارچوب های قانونی و فنی که از سوی طرفین بر آن توافق می شود اعلام کند.

7-این موارد تا زمان تصویب بودجه فدرال عراق اجرایی خواهد شد.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا