سرخط خبرها

طرح اماراتی-اسرائیلی برای همکاری نظامی در دریای سرخ

همکاری امنیتی و نظامی به ویژه در دریای سرخ یکی از زمینه های همکاری میان امارات و اسرائیل است که طرفین پس از توافق عادی سازی روابط آن را بررسی خواهند کرد.

میدل ایست نیوز: پس از علنی شدن روابط امارات و اسرائیل، عادی سازی آن و توافق صلح میان دو کشور، سندی صادره از وزارت اطلاعات اسرائیل فاش شد که حاکی از زمینه چینی دو کشور برای همکاری نظامی در دریای سرخ است.

این در حالی است که روز گذشته «یوسی کوهن»، رئیس موساد نیز برای بررسی جزئیات توافق عادی سازی روابط میان دو کشور وارد امارات شد.

همکاری امنیتی و نظامی یکی از زمینه های همکاری است که کوهن و هیئت همراه او با سران اماراتی بررسی خواهند کرد.

سازمان رسانه اسرائیل روز گذشته اعلام کرده بود که تل آویو به توسعه همکاری های امنیتی با ابوظبی اهتمام دارد.

سازمان رسانه اسرائیل با اشاره به سند فاش شده از وزارت اطلاعات این کشور توضیح داد که همکاری های امنیتی در صدر فهرست زمینه های احتمالی همکاری دوجانبه میان اسرائیل و امارات قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در این سند آمده است که عادی سازی روابط میان دو کشور، تقویت ائتلاف نظامی میان امارات و اسرائیل را ممکن کرده و موجب افزایش همکاری های امنیتی در خصوص امنیت دریای سرخ می شود.

برخی کارشناسان نیز معتقدند اسرائیل تحرکات فشرده ای به خصوص از دیگر کشورهای شاخ افریقا از جمله اتیوپی دارد تا دریای  سرخ به دریایی عربی یا اسلامی تبدیل نشود.

پیش از این در روز گذشته «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیری اسرائیلی در مصاحبه ای با شبکه خبری اسکای نیوز ضمن اعلام افتخار نسبت به علنی کردن توافق عادی سازی روابط میان اسرائیل امارات گفت که وی، محمد بن زاید، ولیعهد امارات و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا روند صلح را رو به جلو می برند.

نتانیاهو تاکید کرد که توافق عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل به معنای تغییر در روند و هدف دولت اسرائیل برای اعمال حاکمیت بر مناطقی از کرانه باختری نیست.

اخیرا گزارش های بسیار نوشته شده که نشان می دهد برخی از کشورهای عربی و در رأس آن بحرین، عمان و سودان در صف عادی سازی روابط با اسرائیل قرار دارند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا