اجتماعیتلگرامخبر اول

کرونا و گسترش شدید مصرف مواد مخدر در عراق

میزان مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان متوسطه و دبیرستان در عراق 45 درصد افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز:  به گزارش وبگاه النبأ المعلوماتیه، اخیرا درخواست هایی برای ایجاد راه حل های فوری برای مشکل افزایش مصرف مواد مخدر در میان جوانان جامعه عراق مطرح شده است.

دلایل متعددی برای گسترش این پدیده در میان جوانان وجود دارد و این امر بر اساس گفته کارشناسان به عوامل متعددی برمی گردد که مهمترین آنها بیکاری است.

به نوشته وبگاه إرفع صوتک، «یاسر حمید»، کارشناس حقوقی هشدار داد که بالا رفتن میانگین بیکاری به علت ویروس کرونا، بسیاری را به مصرف مواد مخدر یا کار در زمینه توزیع آن سوق می دهد.

وی افزود تقریباً مسلم است که تاجران مواد مخدر اکنون از مشکلات توزیع مواد مخدر رنج می برند.

این امر، آنها را به جستجو برای یافتن راه ها و توزیع کنندگان جدید وادار می کند، به ویژه که صنعت مواد مخدر در کشور رایج است و دادگستری عراق پیش از این تاکید کرده بود که تاجرانی سعی در انتقال تجربیات خود در تولید ماده مخدر کریستال را دارند و در پی تاسیس کارگاه هایی برای این منظور هستند که برخی از آنها در حال احداث است.

در گزارشی از دادگستری عراق به افزایش خطرناک پدیده مصرف مواد مخدر اشاره شده، به ویژه نوعی که به آن کریستال گفته می شود و به خصوص در میان جوانان محله های فقیرنشین گسترش یافته، چنان که میانگین آن در الرصافه به تنهایی حدود 50 مورد در یک روز است.

یاسر حمید در ادامه می گوید این میانگین ها مربوط به پیش از شیوع بیماری کرونا است ولی اکنون در حال افزایش است، زیرا عملیات تولید مواد مخدر و تجارت آن در زمان بحران کرونا نیاز به مصرف کنندگان جدید دارد تا تفاوت قیمت ها به علت کیفیت مواد مخدر جبران شود.

ماده مخدر کریستال از بیشترین مواد مخدر رایج در کشور عراق است.

پس از اینکه عراق محل عبور مواد مخدر به کشورهای همسایه بود، اکنون بر اساس گفته سازمان مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور به بیشترین مصرف کنندگان این نوع از مواد مخدر در منطقه تبدیل شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از روزنامه بریتانیایی گاردین در نیمه آگوست 2019، استان بصره، در جنوبی ترین بخش عراق به مرکزی برای عبور مواد مخدر از ایران، به ویژه ماده کریستال تبدیل شده و این گزارش تاکید می کند زندان های این شهر پر از معتادان و قاچاقچیان و تاجران کوچک مواد مخدر و اعضای باندها است.

در سال 2019، کمیساریای حقوق بشر از ثبت بیش از هفت هزار محکوم جرایم مواد مخدر خبر داد که 125 تن از آنان از زنان بودند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید،  یک نماینده عراقی که خواست نامش فاش نشود گفت: اشکالات بزرگی در سازمان اطلاعات ارتش عراق وجود دارد و این سازمان فاقد مهارت های لازم برای مقابله با فاجعه مواد مخدر در عراق است، علاوه بر فسادی که در مناطق مرزی گسترش یافته است.

در پی دریافت رشوه و همچنین وارد کردن مواد مخدر به شهرهای جنوبی، کوچکترین افسران به ثروت های ملیونی دست یافته اند.

«دکتر ولید البیاتی»، کارشناس و پژوهشگر عراقی به العربی الجدید گفت: عراق در پی ضعف نظارت و امنیت، در کنار تنوع آب و هوایی بسیار از شمال تا جنوب که اجازه کشت انواع مختلف را می دهد به مکان مناسبی برای کشت مواد مخدر تبدیل شده است.

وی در ادامه افزود در صورت عدم حرکت دولت و عدم فعال کردن قوانین باز دارنده، عراق در آستانه تبدیل شدن به یک کشور تولید کننده مواد مخدر است.

به نوشته وبگاه النبأ المعلوماتیه، منابع آگاه بر وجود مزارع کشت مواد مخدر در برخی شهرهای عراق تاکید کرده اند؛ چنان که «حاکم الزاملی»، نماینده پارلمان عراق از وجود مکان هایی برای کشت مواد مخدر در مناطق شمالی و مرکزی عراق پرده برداشت، علاوه بر تولید ماده مخدر کریستال در برخی شهرها از جمله بغداد که از تجارت های سودآور محسوب می شود، همچنین « فائق الشیخ علی»، نماینده مجلس عراق از وجود مزارع کشت خشخاش برای تولید حشیش در جنوب عراق خبر داد.

به نوشته وبگاه صوت العراق، بر اساس بیانیه وزارت کشور عراق، درصد مصرف کنندگان مواد مخدر در بغداد در مقایسه با سال 2019، 5 درصد افزایش داشته است.

در مصرف مواد مخدر و تجارت آن، بغداد پس از بصره در مرتبه دوم قرار دارد و این پدیده در منطقه بتاوین در مرکز پایتخت عراق برجسته است و اقدامات شدید امنیتی قادر به کاهش آن نبوده است.

بر اساس گزارش کمیته آموزش و پرورش پارلمان عراق، میزان مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان متوسطه و دبیرستان 45 درصد افزایش یافته است.

در سال 2019، حدود 200 نفر به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند و بیکاری علت اصلی 97 درصد از موارد اعتیاد بوده است.

بخش مبارزه با مواد مخدر پلیس بصره در گزارشی در آگوست همان سال تاکید کرد علت بازداشت 90 درصد از زندانیان یکی از زندان ها، جرائم مربوط به مواد مخدر بوده است.

به نوشته وبگاه العربیه، « دکتر خالد حنتوش»، رئیس کمیته دولتی پیگیری پرونده مواد مخدر در جنوب و استاد علوم اجتماعی دانشگاه بغداد گفت: میان ارتکاب جرم های مختلف از دزدی و سرقت مسلحانه و ربایش و مصرف مواد مخدر در این استان ها ارتباط بنیادینی وجود دارد.

وی علل گسترش مواد مخدر در عراق را در تساهل قانونی پس از سال 2003 خلاصه کرد؛ چنان که مجازات بازدارنده اعدام و حبس ابد به درمان جسمی و روانی در مراکز ترک اعتیاد برای مصرف کنندگان مواد مخدر و (5-15) سال حبس برای پخش کنندگان آن تغییر کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا