خبر اولسیاسی

احضار کاردار امارات به وزارت امور خارجه ایران

کاردار امارات در تهران در پی تیراندازی شناورهای گارد ساحلی امارات عربی متحده به چند لنج صیادی ایرانی احضار شد.

میدل ایست نیوز: در پی تیراندازی شناورهای گارد ساحلی امارات عربی متحده به چند لنج صیادی ایرانی و توقیف یکی از آنها در عصر روز 27/5/99 در آب های جنوبی ایران که منجر به کشته شدن دو صیاد شد، رسیدگی فوری و قاطع به این رخداد تلخ در دستور کار مراجع ذیربط قرار گرفت و پس از بررسی دقیق وضعیت میدانی، در اولین ساعات کاری روز بعد کاردار این کشور در تهران توسط مدیرکل حقوقی بین المللی به وزارت امور خارجه احضار شد.

مدیرکل حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن تعرض گارد ساحلی امارات علیه شناورهای صیادی جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت این اقدام غیرقانونی و خارج از رویه جاری بین گاردهای ساحلی دو کشور را متوجه دولت امارات عربی متحده دانست و ضمن تاکید بر ضرورت آزاد کردن بازداشت شدگان و رفع توقیف از لنج صیادی و تحویل اجساد، خواستار جبران خسارات وارده و اتخاذ اقدامات مقتضی برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در آینده گردید.

کاردار در جریان احضار ضمن ابراز تاسف از وقوع این اتفاق، تاکید کرد مراتب را بلافاصله به ابوظبی منعکس خواهد کرد. در کمتر از بیست و چهار ساعت، ملاقات دومی نیز بین کاردار امارات با مدیرکل حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه ایران برای پیگیری نتایج برگزار شد.

متعاقب این اقدامات در تهران و نیز با پیگیری‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران، دولت امارات روز گذشته با ارسال یک یادداشت رسمی تاسف عمیق خود را نسبت به بروز حادثه مزبور ابراز کرده و آمادگی خود را برای جبران تمامی خسارت وارده اعلام کرد.

همچنین با هماهنگی گارد مرزی دو کشور لنج و سرنشینان آزاد شدند و مراحل قانونی تحویل اجساد کشته شدگان با سرعت در حال انجام است.

ضمنا در همان روز 27 مردادماه یک فروند کشتی اماراتی بخاطر تردد غیرقانونی در آبهای کشورمان توسط نیروهای گارد مرزی جمهوری اسلامی ایران توقیف و خدمه آن بازداشت شدند. مراحل قانونی رسیدگی به وضعیت این کشتی ادامه دارد.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که لازم می داند یک بار دیگر به همه طرفها در آب های جنوبی ایران اعلام نماید که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تعرضی به منافع و اتباع خود را بر نخواهد تافت و در جهت حمایت از شناورها و اتباع خود کلیه تدابیر و اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا