خبر اولسیاسی

بیانیه پایانی نشست کمیته عالی هماهنگی میان امریکا و عراق

دولت عراق به ریاست «فؤاد حسین» و دولت امریکا به ریاست «مایک پمپئو» نشست کمیته عالی هماهنگی بین امریکا و عراق را در واشنگتن برگزار کردند.

میدل ایست نیوز: دولت عراق به ریاست «فؤاد حسین» و دولت امریکا به ریاست «مایک پمپئو» نشست کمیته عالی هماهنگی بین امریکا و عراق را در واشنگتن برگزار کردند.

این نشست بر اساس توافق چارچوب استراتژیک در سال 2008 برای روابط دوستانه و همکاری میان امریکا و عراق برگزار شد.

دو طرف بر پایبندی خود به روابط دوجانبه قوی و مفید تاکید کرده و طی جلسات جداگانه ای به بررسی مسائل نظیر اقتصاد، انرژی، بهداشت، محیط زیست، مسائل سیاسی و دیپلماتیک، امنیت و مبارزه با تروریسم و روابط آموزشی و فرهنگی پرداختند.

در نشست اقتصادی، طرف عراقی به صورت خلاصه گزارشی از طرح های اصلاح گرایانه در زمینه اقتصاد که منجر به رشد اقتصادی سریعتر و تبدیل شدن اقتصاد به بخش ویژه ای دارای تحرک بیشتر می شود ارائه کرد و امریکا نیز مجددا حمایت خود را از اصلاحات اقتصادی در عراق اعلام و زمینه های همکاری که می تواند به عراق برای تحقق طرح هایش کمک کند مشخص کرد.

دو طرف به رایزنی درخصوص هماهنگی با نهادهای مالی بین المللی برای کمک به عراق در جهت رها شدن از معضل کاهش قیمت نفت و ویروس کرونا و قرار دادن کشور در مسیر مالی با تداوم بیشتر پرداختند.

همکاری در زمینه های دولت الکترونیک و اصلاحات بخش مالی و شراکت در بخش خصوصی برای تقویت تجارت و سرمایه گذاری بین امریکا و عراق از دیگر موضوعات مورد بررسی در این نشست بود.

عراق و امریکا مشتاقانه منتظر برگزاری نشست شورای توافق چارچوب تجارت و سرمایه گذاری برای پیگیری نشست ژوئن 2019 هستند.

در نشست انرژی، امریکا و عراق تلاش های دولت عراق برای افزایش تولید برق و گاز در کشور، کاهش هدر رفت گاز، اجرای اصلاحات برای بازار انرژی را بررسی کردند.

دو طرف همچنین برای برگزاری نشست کمیته هماهنگی مشترک در زمینه انرژی برای بررسی مفصل این موضوعات برنامه ریزی کردند.

در حاشیه این نشست دولت عراق قراردادهایی در زمینه انرژی پایدار با شرکت های امریکایی به امضا رساند که شرکت جنرال الکتریک، هانیویل یو اولی، استیلار انرژی جزئی از این شرکت های امریکایی هستند.

علاوه بر شرکت های نامبرده یادداشت تفاهمی نیز با شرکت شیفرون و بیکر هیوز به عنوان نمونه هایی از شراکت در زمینه انرژی میان امریکا و عراق به امضا رسید.

هیئت عراقی و امریکایی به همکاری مستمر با آژانس بین المللی انرژی برای توسعه طرح های اصلاح گرایانه در زمینه اصلاح تعرفه برق در عراق اشاره کردند.

دو دولت امریکا و عراق همچنین برای ادامه همکاری ها با کشورهای شورای همکاری و سازمان اتصال برق عراق به کشورهای شورای همکاری و سرمایه گذاری در زمینه انرژی برنامه ریزی کردند و امریکا نیز از پیشرفت حاصله در مذاکرات میان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان در زمینه انرژی و بودجه استقبال کرد.

در نشست مربوط به بخش بهداشت و محیط زیست دو کشور به شراکت پایدار در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و عزمشان برای امضای یادداشت تفاهم برای گسترش روابط تجاری دوجانبه در بخش بهداشت اشاره کردند.

همکاری در زمینه محیط زیست، آب، مسائل علمی و برنامه ریزی برای برگزاری نشست جداگانه کمیته هماهنگی مشترک در این موضوعات از دیگر مسائل مورد بررسی در این نشست بود.

در نشست سیاسی و دیپلماتیک نیز امریکا بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و مصوبات پارلمان و دولت عراق تاکید کرد.

دو طرف در این نشست به بررسی بهترین راه های حمایت امریکا از دولت عراق که در حال آماده شدن برای انتخابات پارلمانی است از جمله افزایش حمایت از هیئت نمایندگی سازمان ملل برای کمک به عراق پرداختند.
دولت امریکا و عراق از آزادی بیان و آزادی رسانه ها اعلام حمایت و بر لزوم محاکمه مرتکبان اعمال خشونت آمیز علیه تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز تاکید کردند.
امریکا همچنین از تلاش های عراق برای بهبود روابط خود با کشورهای همسایه و برنامه ریزی برای کمک به دولت عراق در این زمینه حمایت می کند.

امریکا مجددا بر پایبندی خود از حمایت عراق در زمینه ارائه راه حل دائمی برای آوارگان داخلی عراق و کمک به مؤلفه های جامعه عراق که در معرض خطر نابودی توسط داعش هستند تاکید کرد.

دو طرف همچنین به لزوم بهبود دسترسی به سازمان های بشردوستانه اشاره کردند.

در نشست امنیت و مبارزه با تروریسم، امریکا و عراق بر پایبندی خود برای تحقق اهداف مشترک از طریق هماهنگی امنیتی دوجانبه و همکاری پایدار میان نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا برای شکست داعش تاکید کردند.

دو هیئت همچنین توانایی های فزاینده نیروهای امنیتی عراق و موفقیت های مشترک در مبارزه با داعش را تحسین و اشاره کردند که این امر موجب شده تا فعالیت ائتلاف بین المللی در عراق بر آموزش، آماده سازی و پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق متمرکز شود.

عراق ضمن اعلام آمادگی برای تسهیل انتقال ائتلاف بین المللی به مرحله آموزش، آماده سازی و پشتیبانی بر پایبندی خود برای حفاظت از نیروهای ائتلاف و اماکن دیپلماتیک در عراق تاکید کرد و دو طرف به توافقی برای مذاکرات بر سر مدیریت زمانبندی خروج ائتلاف بین المللی از مرحله عملیات نظامی در عراق و انتقال به مرحله جدید رسیدند.

در نشست آموزش و فرهنگ دو طرف به بررسی حمایت گذشته و فعلی امریکا از تلاش های عراق برای تقویت آموزش عالی با همکاری دانشگاه های امریکایی در عراق از طریق برنامه فولبرایت و بخش همکاری آموزش عالی در سفارت امریکا پرداختند.

دو طرف همچنین راه های بیشتری برای حمایت از طرح های عراق برای بررسی اولویت های اصلاح گرایانه عراق در بخش آموزش عالی و تقویت شراکت میان دانشگاه های امریکا و عراق مشخص کردند.

دو طرف همچنین پیشرفتی را که در بازگشت بایگانی های حزب بعث به عراق به دست آمده بود، مورد بررسی قرار دادند و آن را یک موضوع مهم در تاریخ عراق دانستند.

دو طرف در مورد تلاش های مشترک برای حفظ میراث فرهنگی غنی عراق و تنوع مذهبی مورد بحث و گفت گو کرده و مجدداً بر پایبندی خود برای بازگشت آثار باستانی عراق که به طور غیرقانونی به امریکا رسیده تاکید کردند.

منبع
السومریة نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا