سرخط خبرهاسیاسی

تلاش ها برای دیدار نتانیاهو و بن زاید پیش از مراسم امضای رسمی معاهده صلح/ سفر پومپئو و کوشنر به کشورهای منطقه

تماس های گسترده ای برای دیدار نخست وزیر اسرائیل و ولیعهد ابوظبی پیش از مراسم امضای رسمی معاهده صلح در واشنگتن، در جریان است.

میدل ایست نیوز: رسانه های اسرائیلی خبر دادند که «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، در حال برنامه ریزی برای دیدار با «محمد بن زاید»، ولیعهد عربستان، پیش از امضای رسمی معاهده صلح میان اسرائیل و امارات است.

به گزارش نشریه «ایسرایل هیوم» که نزدیک به نخست وزیر اسرائیل دانسته می شود، تماس های گسترده ای برای دیدار این دو مقام پیش از مراسم امضای رسمی معاهده صلح در واشنگتن، در جریان است.

این نشریه افزوده که تیمی از وزارت امور خارجه امریکا به ریاست «مایک پومپئو» در حال هماهنگی لازم برای این دیدار است.

همزمان، خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو منبع آگاه خبر داد که مایک پومپئو روز دوشنبه (24 اوت) به اسرائیل سفر خواهد کرد و روز بعد از آن به ابوظبی می رود و محور مذاکرات او پرونده های چین و ایران است.

در همین راستا، رسانه های امریکایی نیز خبر دادند که «دونالد ترامپ»، می خواهد وزیر امور خارجه اش را با مشاور ارشد خود، «جارد کوشنر» به منطقه اعزام کند تا کشورهای عربی بیشتری را به برقراری روابط با اسرائیل ترغیب کند.

نشریه «واشنگتن پست» به نقل از سه دیپلمات امریکایی تأکید کرد که پومپئو، علاوه بر اسرائیل و امارات، به بحرین و عمان و قطر و سودان نیز سفر خواهد کرد. یک منبع دیگر نیز به این نشریه گفته که کوشنر نیز علاوه بر اسرائیل، به عربستان و مراکش و بحرین و عمان خواهد رفت.

این منابع گفته اند که امریکا انتظار نتایج فوری از این مذاکرات ندارد اما امیدوار است که دست کم از یکی از این کشورها قول مساعد برای نهایی کردن موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل بگیرد.

ازسوی دیگر، سرتیپ علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه در ایران گفت که کشورش اجازه نمی دهد که اسرائیل از طریق برخی کشورهای منطقه در خاورمیانه جای پایی پیدا کند و به این کشورها درباره پیامدهای همکاری با اسرائیل هشدار داد.

فدوی گفت که هر اقدامی که راه را به روی اسرائیل باز کند محکوم به شکست و ذلت است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا