اقتصادیتلگرامخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

امریکا در چه محورهایی از «مصطفی الکاظمی» حمایت کرد؟

رئیس فراکسیون نصر پارلمان عراق، از 5 مورد حمایتی که نخست وزیری عراق در سفر خود به واشنگتن کسب کرد سخن گفت.

میدل ایست نیوز: «عدنان الزرفی»، رئیس فراکسیون نصر پارلمان عراق، از 5 حمایتی که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق در سفر خود به واشنگتن کسب کرد سخن گفت و از مخالفان این حمایت ها خواست به راه های سیاسی برای ابراز مخالفت خود متوسل شوند.

الزرفی در گفت وگویی تلویزیونی گفت: «ترامپ اظهار داشت که با مصطفی الکاظمی هماهنگ است و می تواند با او همکاری کند؛ این امری است که باید از آن استفاده شود زیرا اعتراف به نقش کنونی و آتی عراق است.»

وی افزود: «امریکا از 5 محور از الکاظمی حمایت کرد، محور اول سیاسی و حمایت از گام های اصلاح گرایانه دولت است، محور دوم امنیتی و مربوط به ادامه جنگ با داعش و تامین داده های اطلاعاتی برای نیروهای نظامی عراق است.»

رئیس فراکسیون نصر در پارلمان عراق محور سوم را اقتصادی و از طریق عقد قرارداد در زمینه انرژی و سرمایه گذاری و محور چهارم را حمایت از خروج نیروهای نظامی از عراق طی 3 سال عنوان کرد.

الزرفی بیان کرد بانک صادرات امریکا در استقراض برای تامین بودجه مورد نیاز پروژه های انرژی، برق و کشاورزی را به روی عراق باز کرد و این محور پنجم حمایت امریکا از الکاظمی است.

وی گفت توافقی مبنی بر تامین مالی 5 میلیارد دلاری برای پروژه های یادشده میان وزیر برق عراق با شرکت استیلر صورت گرفته است.

الزرفی درباره موضوع خروج نیروهای امریکایی از عراق گفت: «دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد: دیدگاه اول حزبی و خواستار تسریع در خروج نیروهای امریکایی در عراق است و دیدگاه دوم ملی است که اعتقاد دارد ماندن نیروهای ائتلاف بین المللی به علت وجود خطر تروریسم به نفع همه است.»

الزرفی از مخالفان حمایت های امریکا از عراق خواست از طریق راه های سیاسی مخالفت خود را اعلام کنند.

رئیس فراکسیون نصر پارلمان عراق معتقد است درگیری الکاظمی با گروه های مسلح عراق بخاطر پرونده خروج نیروهای امریکایی درست نیست بلکه باید گفت وگوی ملی در این زمینه صورت بگیرد و به نفع عراق است که برای حفظ اقتصاد و مرزهایش روابط قوی با امریکا داشته باشد.

وی در خصوص تصمیم پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق تاکید کرد که دولت الزامی به اجرای آن ندارد زیرا آن تصمیم است و نه قانونی که دولت را به اجرای آن ملزم کند.

الزرفی ضمن اشاره به اینکه باید از سفر اخیر الکاظمی به امریکا و نتایج آن با توجه به اینکه به نفع عراق است حمایت کرد گفت که دولت فعلی برای تکمیل تعهداتش برای برگزاری انتخابات پیش از موعد و بهبود وضعیت اقتصاد کشور نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا