خبر اولسیاسی

لغو نشست مشترک امارات، امریکا و اسرائیل در پی مخالفت نتانیاهو با فروش جنگنده‌های F-35 به امارات

سایت خبری اکسیوس امریکا اعلام کرد امارات نشست سه‌جانبه‌ای با امریکا و اسرائیل را لغو کرده است تا بعد از مخالفت نتانیاهو با قرارداد فروش جنگنده‌های ‌‌F-35، پیام سیاسی را به وی برساند.

میدل ایست نیوز: سایت خبری اکسیوس امریکا اعلام کرد امارات نشست سه‌جانبه‌ای که قرار بود روز جمعه گذشته با امریکا و اسرائیل برگزار شود را لغو کرده است تا بعد از مخالفت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسررائیل با قرارداد فروش جنگنده‌های ‌‌F-35، پیام سیاسی را به وی برساند.

لغو نشست سه‌جانبه تنها پس از چند روز از اعلام عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل انجام شد، در همین رابطه «باراک رافید»، از نویسندگان اسرائیلی اعلام کرده که از شروط توافق ابوظبی و تل‌آویو، موافقت نتانیاهو با فروش جنگنده‌های پیشرفته امریکایی به امارات بوده است.

به گزارش اکسیوس، «کیلی کرافت»، سفر امریکا در سازمان ملل هفته گذشته از همتایان اماراتی و اسرائیلی خود خواست تا نشستی مشترک برگزار کنند و قرار بود این نشست علنی و با حضور خبرنگاران و صدور بیانیه مشترک باشد و هر سه کشور بر آمادگی خود برای حضور در این نشست تاکید کرده بودند اما ناگهان اماراتی‌ها اعلام کردند که تا زمانی نامشخص می‌خواهند این نشست را لغو کنند.

این روزنامه امریکایی در ادامه افزود که اماراتی ها خواهان به تعویق انداختن نشست‌های عمومی با اسرائیل هستند تا موضع نتانیاهو درباره قرارداد تسلیحاتی با امریکا که اهمیت زیادی برای ابوظبی دارد، روشن شود.

در راستای تحولات مربوط به این پرونده، مساله قرارداد خرید جنگنده‌های ‌‌F-35 در نشست «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا در سفر روز گذشته به اسرائیل با نتانیاهو و دیگر مسئولان اسرائیلی بررسی و گفت‌وگو شد، به گفته «برایان هوک»، مسئول سابق پرونده ایران، دولت امریکا برای تحقق دو هدف در تلاش است؛ نخست حفظ برتری نظامی اسرائیل و دوم کمک به امارات برای دفاع از خود در برابر تهدیدات ایران.

هوک با بیان اینکه امارات و اسرائیل با دشمن مشترکی به نام ایران مواجه هستند، اظهار داشت: به تقویت وضعیت دفاعی امارات به نحوی که به تعهدات امنیتی خود در قبال اسرائیل پایبند بمانیم، ادامه خواهیم داشت.

اکسیوس در ادامه گزارش خود نوشت: مسئولان امریکایی با امارات درباره قرارداد فروش جنگنده‌ها رایزنی کردند و به آنها گفتند که عادی‌سازی روابط فرصت تحقق این قرارداد را توام با تعهد به برتری نظامی اسرائیل در منطقه بالا خواهد برد.

در نتیجه، این تصور نزد اماراتی‌ها شکل گرفته که عادی‌سازی روابط می‌تواند به عدم موافقت نتانیاهو در رابطه با تحقق قرارداد فروش جنگنده‌های پیشرفته امریکایی پایان دهد، در همین رابطه روزنامه یدیعوت آحرنوت اسرائیل تاکید کرده که قرارداد عادی‌سازی روابط شامل یک بند محرمانه در رابطه با موافقت نتانیاهو درخصوص فروش جنگنده‌های F-35 به امارات است اما دیری نپایید که امید اماراتی‌ها نقش برآب شد و دفتر نتانیاهو در پاسخ به یادداشت روزنامه یدیعوت آحرنوت تصریح کرد که توافق صلح با امارات دربردارنده موضوع فروش تسلیحات نیست و نتانیاهو در مخالفت اسرائیل با فروش جنگنده‌های مذکور و دیگر جنگ‌افزارهای پیشرفته به کشورهای خاورمیانه حتی بعد از دستیابی به توافق صلح، موضع روشنی داشته است.

نتانیاهو حتی در نشست هیات دولت هنگامی که از وی پرسیده شد آیا کاخ سفید وعده فروش جنگنده‌های F-35 را به امارات داده است، جواب داد: گمان نمی کنم.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا