خبر اولسیاسی

«مصطفی الکاظمی» در نشست سه‌جانبه اردن: موضع ثابت عراق حمایت از برپایی کشور فلسطین به پایتختی بیت المقدس است

نخست‌وزیر عراق که برای شرکت در نشست سه‌جانبه مصر، اردن و عراق به امّان سفر کرده است، بر پایبندی بغداد به برقراری مناسبات متوازن با همه کشورهای همسایه تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق که برای شرکت در نشست سه‌جانبه مصر، اردن و عراق به امّان سفر کرده است، بر پایبندی بغداد به برقراری مناسبات متوازن با همه کشورهای همسایه تاکید کرد.

وی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در اردن و دیدار با پادشاه این کشور و رئیس جمهوری مصر در راستای گفت‌وگو درباره راهکارهای همکاری، هماهنگی و ارتباط دائم میان سه کشور و تمجید از مناسبات تاریخی و مستحکم فیمابین، بر موضع ثابت عراق در قبال مسائل مورد اهتمام مشترک و توجه این کشور به حاکمیت، استقلال و ثبات کشورهای عربی تاکید کرد.

الکاظمی افزود: منطقه ما نیازی به جنگ‌ها و درگیری‌های جدید ندارد بلکه نیازمند آن است که همگی در کنار یکدیگر بایستیم و برای تحقق مطالبات و آرمان‌های ملت‌هایمان و تامین امنیت و ثبات و توسعه و زندگی بهتر برای آنان تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: عراق به نگرش راهبردی که از ثبات منطقه و ایجاد آرامش در آن حمایت می‌کند، پایبند است و این روند از رهگذر تداوم گفت‌وگوها میان بازیگران منطقه‌ای تحقق می یابد.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: بغداد به برقراری مناسبات متوازن با همه کشورهای جهان پایبند است و برای حفظ حاکمیت، امنیت و ثباتش اهمیت قائل است و با کشورهای برادر و دوست در چارچوب احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی همکاری می کند.

وی عنوان کرد: ما به ایجاد آینده‌ای درخشان و فراهم‌سازی زندگی عزتمندانه برای ملت‌هایمان در سایه ارزش‌هایی نظیر صلح، رواداری، ثبات، رفاه و عدالت اجتماعی چشم دوخته‌ایم، ما امروز در حالی که به ارزش‌های اصیل و ریشه‌دار برای خدمت به کشورها و مردم‌مان اعتقاد راسخ داریم، دور هم گرد آمده ایم.

نخست‌وزیر عراق در ادامه ضمن اشاره به موضع ثابت بغداد در حمایت از مساله فلسطین و حق مردم آن در برپایی کشوری به پایتختی بیت المقدس، بر اهمیت اراده جمعی برای عقب راندن تروریسم از رهگذر همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی فراگیر و مقابله با همه حامیان مالی و تسلیحاتی تروریسم و لزوم تکمیل نبرد علیه گروه‌های تروریستی در سایه پیروزی‌های عراق در جنگ علیه داعش تاکید کرد.

وی افزود: عراق بر اهمیت راهکار سیاسی جامع برای بحران‌های منطقه بر اساس منافع مشترک تاریخی میان ملت‌ها و در راستای حفظ وحدت، استقلال و سلامت کشورهای منطقه و حفظ امنیت ملی کشورها تاکید دارد.

الکاظمی اظهار داشت: نگرش بغداد بر تاکید بر مشترکات و دوری از درگیری‌ها و تحقق ارتباط و همکاری اقتصادی میان سه کشور از طریق توسعه مناطق صنعتی (اقتصادی) مشترک و لزوم ایجاد شراکت‌های راهبردی چند وجهی با هدف تقویت حضور اقتصادی عراق به شکل مشترک با اقتصاد کشورهای عربی در راستای استقرار و رفاه بیشتر برای سه کشور عراق، اردن و مصر متمرکز است.

وی افزود: ما خواهان گشودن چشم‌اندازهای جدید همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انرژی، برق، زیرساخت و بازسازی و حمل و نفل و بهداشت هستیم.

نخست‌وزیر عراق گفت که پیوندهای تاریخی و جغرافیایی موجود میان اردن و مصر این امکان را به ما می دهد که پایه و اساس منافع اقتصادی مشترک میان سه کشور و شراکت در زمینه سرمایه‌گذاری بلندمدت و مبادله تجاری گسترده را بنا نهیم و بازارهای عراق، اردن و مصر را با تولیدات مشترک در راستای نقش‌آفرینی در تقویت حضور در بازارهای عربی غنا بخشیم.

وی افزود که مشرق جدیدی که ما خواهان آن هستیم، شامل نگرش صلح‌آمیز، محبت و روابط همه جانبه برای نسل‌های آتی است.

الکاظمی در ادامه بر اهمیت این نشست برای هماهنگی مواضع و سیاست‌ها برای تحقق اهداف و منافع ملت‌ها در دستیبابی به ثبات، شکوفایی اقتصادی و توسعه همکاری با کشورهای برادر و دوست و ایجاد مناسبات بین المللی متوازن تاکید کرد.

وی افزود: عراق با تکیه بر عمق عربی و همسایگی تاریخی و پافشاری مردم این کشور بر زندگی عزتمندانه، فعالانه در پافشاری بر صلح و ارتباط کامل ضمن تاکید بر گفت‌وگوها و تفاهمات به جای درگیری‌ها نقش‌آفرینی خواهد کرد.

نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: ملت‌های ما تاب تحمل درگیری‌های بیشتر را ندارد، جوانان ما برای ایجاد وضعیتی بهتر مصمم هستند و وظیقه همه ما این است که این اراده را به واقعیت و برنامه کاری تبدیل کنیم، ما باید ادبیات جنگ را با ادبیات توسعه و رشد جایگزین کنیم و با تاکید بر مشترکات و دوری از اختلافات برای تحقق فرصت‌های صلح و شکوفایی تلاش کنیم، ملت‌های ما شایسته آینده بهتر هستند، امیدواریم که این دیدار دروازه‌ای برای آینده بهتر باشد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا