اجتماعیخبر اولسیاسی

ایران: مسیر رودخانه های مشترک با عراق را عوض نکرده ایم/ کمبود بارش باعث کم آبی شده است

ایران با قاطعیت خبر قطع آب رود زاب سفلی به روی عراق را تکذیب کرده و آن را اقدامی غیر قانونی و غیر اخلاقی خوانده است.

میدل ایست نیوز: صفحه رسمی رایزنی فرهنگی ایران در بغداد با انتشار بیانیه ای نسبت به اخبار منتشرشده درباره قطع رودخانه های مشترک میان ایران و عراق ازجانب ایران واکنش نشان داد.

در بیانیه ای که صفحه رسمی این مرکز در فیسبوک منتشر کرده آمده که اخیرا در شبکه های اجتماعی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه ایران آب رودخانه زاب سفلی را به صورت کامل قطع کرده و این باعث قطع آب به روی کشتزارهای اقلیم کردستان و استان های کرکوک و دیالی شده است. ایران با قاطعیت این خبر را تکذیب می کند و هرگز چنین کاری نکرده است چون آن را اقدامی غیر قانونی و غیر اخلاقی می داند.

در این بیانیه تأکید شده که مردم دیالی عراق می دانند که سطح آب دریاچه حمرین در این فصل به علت کاهش بارندگی در مناطق شمال پایین آمده ضمن اینکه برخی افراد دارای نفوذ بدون کسب مجوزهای لازم با ایجاد نهرهایی در رود الروز شالیزارهایی ایجاد کرده اند که این نیز باعث کاهش رسیدن آب رودخانه ها به دریاچه شده است.

رایزنی فرهنگی سفارت ایران در عراق افزوده که بیش از «100 صفحه سایبری فتنه جو» را شناسایی کرده که در این باره اطلاعات غلط داده اند و از مطبوعات خواسته که نسبت به فتنه هایی که اخیرا برای فاصله انداختن میان دو ملت همسایه راه افتاده هشیار باشند.

این صفحه از وزارت منابع آبی عراق نیز خواسته است که با ارسال هیئتی از وضعیت این منطقه اطلاع پیدا کند و بدون مدارک و شواهد کافی از اظهار نظر خودداری کند.

این بیانیه افزوده است که ایران همواره در کنار عراق و ملتش خواهد بود و هرگز باعث رنج و مشکل برای ملت فداکار و صبور عراق نخواهد بود.

پیش از این وزارت منابع آبی عراق و چند نماینده مجلس عراق تأکید کرده بودند که ایران با قطع مسیر رودخانه های مشترک با عراق و هدایت آب های مشترک به مناطق دیگر باعث خشکسالی در مناطق شمالی عراق شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا