تلگرامخبر اولسرخط خبرهاعکس

ثبت موج شکن بندر بزرگ فاو در مجموعه گینس + فیلم و تصاویر

موج شکن بندر بزرگ فاو به طول 14.5 کیلومتر که به عنوان طولانی ترین موج شکن جهان در مجموعه گینس ثبت شد.

میدل ایست نیوز: موج شکن بندر بزرگ فاو به عنوان طولانی ترین موج شکن جهان در مجموعه گینس ثبت شد.

این موج شکن که طول آن 14.5 کیلومتر است باعث می شود که کشتی های پهلوگرفته در این بندر دربرابر موج ها در امان باشند و همچنین مسیر رسیدن کشتی ها به بندر را که  قرار است در سال 2024 ساخت آن به پایان برسد تسهیل کند.

«اسعد عبدالرحیم»، مدیر پروژه بندر بزرگ فاو، می گوید که این موج شکن در اصل 16 کیلومتر است اما حدود 1.5 کیلومتر آن فرعی است و مجموعه گینس آن را یکپارچه ندانسته و فقط بخش اصلی آن ثبت شده است.

این بندر در خود دریا واقع شده و درنتیجه کشتی های حامل بار لازم نیست که پیش از رسیدن به آن در بندری دیگر پهلو بگیرند و این فوای اقتصادی بسیاری برای عراق خواهد داشت.

این بندر 90 اسکله برای محموله های تجاری و 6 اسکله برای نفت دارد و گنجایش 25 میلیون کانتینر را دارد.

پیش از این وزیر حمل و نقل عراق از برگزاری جلسه نهایی با شرکت یک شرکت کره ای طی روزهای آینده برای آغاز فاز اول پروژه بندر بزرگ فاو خبر داد.

بندر تأکید کرد که فاز اول این پروژه شامل ساخت 5 اسکله و گودسازی کانال دریایی که قرار است 19 تا 21 متر باشد و نیز ساخت کانالی که این بندر را به خور الزبیر متصل می کند و همچنین ساخت جاده راهبردی در مرز عراق و کویت می شود.

او گفت که مذاکرات با شرکت کره ای هانوا به مراحل پیشرفته رسیده و این شرکت برخی کارهای جزئی مقدماتی در بندر را آغاز کرده است.

کارشناسان ساخت بندر فاو را پروژه راهبردی می دانند که شرق را از طریق عراق به اروپا وصل می کند و نقشه ترابری دریایی جهان را تغییر می دهد.

به گفته کارشناسان این پروژه عراق را به یکی از قطب های ترابری دریایی در جهان تبدیل می کند و موجب تحول بزرگی در اقتصاد این کشور خواهد شد.

بندر بزرگ فاو در شبه جزیره فاو در استان بصره قرار دارد و هزینه ساخت این پروژه 6.4 میلیارد یورو است.

شرکت ایتالیایی مشاور در اجرای این پروژه پیش بینی کرده که ظرفیت این بندر 99 میلیون تُن در سال باشد که در این صورت بزرگ ترین بندر مُشرف در این منطقه و دهمین بندر جهان خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا