تلگرامخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

چرا شورای انتقالی جنوب یمن از اجرای توافق ریاض طفره می رود؟

شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات است در نامه ای رسمی به عربستان توقف مذاکرات در ریاض را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: پس از گذشت یک ماه از اجرایی شدن توافق ریاض که بین دولت مورد حمایت عربستان با شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) به امضا رسید، شورای انتقالی جنوب اعلام کرد که دیگر به آن عمل نخواهد کرد.

با وجود اینکه دو طرف در اجرای بخشی از توافق در رابطه با عقب نشینی شورای انتقالی از خودمختاری در جنوب کشور و تعیین یک نخست وزیر و تعیین استاندار و مدیر امنیت عدن پیش رفته بودند، اما وضعیت در واقع تغییری نکرد بلکه درگیری ها در ابین بیشتر هم شد.

دولت یمن و شورای انتقالی جنوب گمان می کردند هر کدام به منافعی که از طریق این توافق می خواستند رسیدند اما در واقع دو طرف وارد درگیری جدید سیاسی و نظامی شدند و این درگیری ها بر رنج غیر نظامیان از بدی خدمات و افزایش فقر افزود.

یمنی ها منتظر بودند اسامی اعضای دولت بر اساس توافق ریاض اعلام شود اما شورای انتقالی جنوب اعلام کرد که مذاکرات با دولت یمن را متوقف کرده و این به معنای رسیدن به نقطه اول و ما قبل توافق ریاض است.

شورای انتقالی در بیانیه ای گفت که در نامه ای رسمی به عربستان توقف مذاکرات در ریاض را اعلام کرده و دلیل آن را تداوم و افزایش روند عملیات های نظامی در استان ابین و عدم پایبندی به آتش بس از سوی نیروهای طرفدار دولت یمن عنوان کرد.

به گفته «حسن مغلس»، تحلیلگر مسائل سیاسی اهل یمن، توافق ریاض از ابتدا به پایان رسیده بود و طرفین باید شروط قاطعانه ای برای اجرای توافق وضع می کردند.

وی در خصوص تصمیم شورای انتقالی مبنی بر توقف مشارکت در مذاکرات ریاض تاکید کرد که این گام امری عادیست زیرا شورای انتقالی جنوب توسط کشور دیگری اداره می شود.

مغلس تاکید کرد توقف مذاکرات با موجی از بازداشت ها توسط شورای انتقالی از جمله فرماندهان نظامی در عدن علاوه بر افزایش تنش و درگیری ها در ابین همراه شد و استاندار و مدیر امنیت عدن که اخیرا و بر اساس توافق تعیین شده بودند به استان بازنگشتند.

این تحلیلگر نسبت به گام های شورای انتقالی که ممکن است به جنگی گسترده در مناطق جنوبی منجر شود هشدار داد و گفت که تصمیم گیری با عربستان است اگر بخواهد شورای انتقالی را مجبور به اجرای این توافق می کند و اگر نخواهد نیز اجرا نمی شود.

وی شورای انتقالی را متهم به اجرای دستورات امارات در جنوب کشور کرد و گفت شورای انتقالی تنها آنچه امارات می خواهد را در جنوب یمن اجرا می کند و این موضوع از سخنان هانی بن بریک آشکارست.

از طرفی دیگر «ناصر الماوری»، کارشناس مسائل سیاسی اهل یمن گفت که توقف شرکت در مذاکرات ریاض توسط شورای انتقالی جنوب یمن، فرار از اجرای بخش نظامی توافق تحت شعار و توجیه های غیر واقعی است.

به نظر وی عربستان باید برای اجرای بخش نظامی این توافق توسط شورای انتقالی بر آن فشار بیاورد یا اینکه شکست توافق ریاض را اعلام کند و اجازه دهد ارتش ملی یمن وابسته به دولت مورد حمایت عربستان وظیفه ملی خود برای باز پس گیری عدن را انجام دهد.

وی افزود که اوضاع بدون یک تصمیم نظامی قاطع که احتمال عوارض منطقه ای و بین المللی را کاهش دهد بهبود نخواهد یافت و در نبود یک قدرتی که بتواند مسئولیت هایش را انجام دهد تنها بر رنج و سختی یمنی ها افزوده می شود و آینده نسل های آتی از بین خواهد رفت.

الماوری بیان کرد یمن در نبود دولت و عدم حضور برای مقابله با حوثی ها در صنعا و شورای انتقالی در عدن به سوی تونل تاریکی می رود و آنچه اکنون و با خواست عربستان و امارات اتفاق می افتد این است که یمن را در وضعیت بدی نگه دارند تا بتوانند جنوب یمن را کنترل و ثروت های آن را غارت کنند.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا