تلگرامخبر اولسیاسی

«الکاظمی» دستور تشکیل کمیته تحقیقات در خصوص پرونده های فساد را صادر کرد / مخالف حمل سلاح غیرقانونی هستیم

نخست وزیری عراق در سخنان امروز خود از تشکیل کمیته تحقیقات در خصوص پرونده های بزرگ فساد و همچنین مخالفت با سلاح غیرقانونی خبر داد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق امروز یکشنبه به مناسبت سالروز شهادت امام حسین (ع) سخنرانی کرد.

وی در سخنان امروز خود از تشکیل کمیته تحقیقات در خصوص پرونده های بزرگ فساد و همچنین مخالفت با سلاح غیرقانونی خبر داد.

متن سخنرانی مصطفی الکاظمی به شرح زیر است:

«ملت بزرگوار عراق در سالروز شهادت امام حسین (ع) در دهم محرم با شما سخن می گویم، وقایع و چالش های بزرگ در تاریخ امت ها، درس هایی برای استفاده و تبدیل آن به انرژی ای سازنده و تولید و حمایت از ارزش های جامعه بود و عدم استفاده از این دروس ممکن است به خنجری در دل این امت تبدیل شود.»

وی در ادامه گفت: «ملت عراق با همه چالش ها مواجه شده و بار سخت زخم را بر دوششان نسلی پس از دیگری به دوش کشیدند و امروز ملتی متنوع و یکپارچه در زیر خیمه عراق بزرگ هستند؛ و اگر عراقی ها این درس ها در تاریخ را به درسی اجتماعی، ارزشی انسانی و اخلاقی والا تبدیل نمی کردند این اتفاق رخ نمی داد.»

الکاظمی در سخنرانی اش ضمن تشکر از هموطنان برای پایبندی به محدودیت ها و شروطی که برای عزاداری در ماه محرم وضع شده بود گفت که عراق در طول تاریخ باقی مانده زیرا ملت آن از درس های گذشته عبرت گرفته اند و آن را به دلیلی برای انسجام اجتماعی و نه جنگ های داخلی و انتقام تبدیل کرده اند.

حسین (ع) نور، بخشش، ایمان معنوی، همدرد با فقرا، سید الشهداء، دعا کننده برای شهداء، جای گرفته در چشمان و درون قلبمان و درس صلح برای انسانیت است؛ خون امام حسین (ع) و خون تمام شهدا، در گذشته، حال و آینده نخل عراق را آبیاری کرده و می کند، هر قطره از خون شهدا پیامی برای همه ماست مبنی بر اینکه از روح انتقام و نفرت بپرهیزید و با در آغوش گرفتن یکدیگر کشورتان را آباد کنید که عراق باید اولویت اول، دوم و سوم ما باشد.

این حسینی است که ما نسلی پس از دیگری بر مکتب آن تربیت شدیم، حسینی که روح خود را فدای اسلام با پیکر مطهرش زمین عراق را شریف کرد؛ حسین به عنوان یک نماد زنده ماند اما اثری از قاتلانش باقی نماند همانطور که هیچ اثری از تمام کسانی که خون ملت عراق را به ناحق می ریزند نخواهد ماند.

نخست وزیری عراق همچنین به «آیت الله سیستانی»، مرجعیت عالی دینی عراق این مصیبت را تسلیت و تعزیت گفت و اعلام داشت مرجعیت عالی دینی عراق حافظ ارث امام حسین (ع) است و ارزش های ایشان را در مانورهای سیاسی و فرقه ای وارد نکرد، وی از میراث اهل بیت (ع)، میراث همبستگی  اجتماعی و گسترش علمی، اخلاقی و دینی و دیدگاه ملی صادقانه حفاظت کرد.

الکاظمی خطاب به ملت عراق گفت که مرحله اول تعهد دولت درباره انجام تحقیقات در خصوص وقایع ماه اکتبر را با شمارش شهدا و آغاز تحویل حقوق قانونی آنها به پایان رسانده است و اشاره کرد که شمارش و شناسایی مجروحان نیز در حال پایان است و به زودی حقوق آنها میز در اختیارشان قرار می گیرد.

وی ضمن اعلام حمایت از آزادی بیان و اینکه تظاهرات مسالمت آمیز در عراق مسیری برای اصلاح اصلاحات است تاکید کرد که کرامت نیروهای مسلح عراق و دستگاه های امنیتی محل بحث نیست و از اجرای قانون علیه متجاوزان به املاک عمومی و خصوصی و اهانت کنندگان به اصل تظاهرات مسالمت آمیز کوتاهی و دریغ نخواهد شد.

الکاظمی در ادامه افزود: «حمله به دستگاه های امنیتی، کادر پزشکی، اقتدار حکومت وقانون را با اقداماتی قانونی پاسخ خواهیم داد و از عشائر اصیل می خواهیم با آنچه که به اسمشان انجام می شود مخالفت کنند.»

وی گفت: « فراخوان هایی که برای حمل سلاح وجود دارد را با قانون پاسخ خواهیم داد؛ فقط حکومت مسئولیت قصاص را بر عهده دارد، حکومت انتقام نمی گیرد بلکه با مجازات متجاوزان حق را گسترش می دهند و حق قربانی را می گیرد.»

نخست وزیری عراق ادامه داد: «ما باید بین حکومت و بی حکومتی یکی را انتخاب کنیم، حکومت دیواری از ارزش های امام حسین و ارزش های انسانیت را دارد، اجازه نخواهیم دید کسی یا طرفی یا نیت خبیثانه ای ما را به سوی بی حکومتی بکشاند؛ این اصطلاح نتیجه سال ها آسیب به هویت عراق و کشور عراق است که با وجود عراق و ملتش این آسیب ادامه نخواهد یافت و به زودی حکومت جایگاه خود را باز پس خواهد گرفت.

الکاظمی بیان کرد: «انتخابات پیش از موعد تعهد ثابت ما در برابر ملت است و دولت ما به این تعهد خود عمل کرده و بر اساس برنامه دولت که به تصویب پارلمان رسیده موعد انتخابات پیش از موعد را مشخص کرده است از این رو از همه ملت عراق می خواهم برای ثبت نام کارت بایومتریک که تضمینی برای سالم بودن انتخابات است آماده باشند، هر کس که واجد شرایط رای دادن است باید برای دریافت این کارت ثبت نام کند.»

وی اشاره کرد که همه کسانی که مرتبط با روند سیاسی مسالمت آمیز وکسانی که خواهان حکومت و حافظ حکومت و اقتدار آن هستند باید آماده باشند و زمینه را برای رقابتی درست براساس قوانین در انتخاباتی پیش از موعد، سالم و عادلانه فراهم کنند.

الکاظمی از همه نیروهای سیاسی و فعالان مردمی خواست در این مرحله حساس متحد باشند و گفت که دولت مساوات را در حق همه رعایت می کند.

الکاظمی همچنین از تشکیل کمیته عالی تحقیقات در خصوص پرونده های بزرگ فساد و جرائم فوق العاده که با دفتر نخست وزیری و فرماندهی کل قوا در ارتباط است خبر داد و گفت که به زودی اختیارات مورد نظر برای تحقق اقتدار قانون و جامعه و باز پس گیری حقوق حکومت و شهروندان از فاسدان و متجاوزان قرار خواهد گرفت.

الکاظمی اظهار داشت: «ما به پایبندی به تعهداتمان مصر هستیم و به زودی با برقراری امنیت در کشور وعده خود به ملتمان را عملی و تاکید می کنیم سلاح غیر قانونی و باندهای جنایت و ترور و ربایش خنجری در قلب وطن و هر عراقی است.»
وی تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق با تمام ظرفیت خود تحقیقات گسترده ای را به جریان انداخته اند که به محض تکمیل برای تامین عدالت برای خانواده های قربانیان و مجازات متجاوزان اعلام خواهد شد.

نخست وزیری عراق با اشاره به سخن مشهور امام حسین (ع) یعنی «هیهات منا الذلة»، در پایان گفت که هیچ کس فراتر از قانون و فراتر از عراق عظیم نیست.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا