اجتماعیاقتصادیسرخط خبرها

نیمی از جمعیت لبنان ممکن است نتوانند نیازهای غذایی خود را تامین کنند

کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای غرب آسیا در مطالعه ای نسبت به عدم امکان تامین مواد غذایی برای نیمی از جمعیت لبنان هشدار داد.

میدل ایست نیوز: کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای غرب آسیا (اسکوا) اعلام کرد که ممکن است نیمی از مردم لبنان نتوانند نیازهای غذایی خود را تا پایان سال تامین کنند.

اسکوا در مطالعه ای که در سایت خود منتشر کرده، اظهار داشته نگرانی از وقوع این اتفاق در نتیجه پیامدهای انفجار بندر بیروت علاوه بر فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی کسب و کار برای مهار انتشار ویروس کرونا، افزایش آمار بیکاری و فقر و سقوط 78 درصدی ارزش پول ملی لبنان به وجود آمده است.

در مطالعه جدید اسکوا با عنوان «آیا امنیت غذایی لبنان در خطر است؟» آمده که لبنان برای تامین نیزهای غذایی خود به شدت به واردات مواد غذایی وابسته است.

بر اساس مطالعه انجام شده کاهش ارزش پول ملی لبنان تورم بالایی ایجاد کرده که انتظار می رود در سال 2020 به 50 درصد برسد در حالی که در سال 2019، 2.9 درصد بود.

گفتنی است که قیمت مواد غذایی در ماه ژوئیه به میزان 141 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشت.

اسکوا در مطالعه ی جدیدی که منتشر کرده آورده است که در نتیجه افزایش هزینه های واردات مواد غذایی پس از انفجار بندر بیروت و نبود امنیت و دسترسی برای توزیع آن، قیمت مواد غذایی، کمی افزایش خواهد داشت که این امر ممکن است موجب خرید بیش از اندازه مردم با بهانه نگرانی از نبود مواد غذایی شود.

«رولا دشتی»، دبیر اجرایی اسکوا از دولت لبنان خواست اولویت امور را به بازسازی محل ذخیره مواد غذایی در بندر بیروت، بازسازی انبار مرکزی دارو و کمک به گروه های بیشتر در معرض خطر برای دستیابی بهه داروهای اساسی و واکسن ها بدهد.

دشتی گفت که باید با اتخاذ اقداماتی فوری اتخاذ شود تا این بحران غذایی جبران شود و نظارت سختی بر قیمت های مواد غذایی صورت بگیرد علاوه بر اینکه سقفی برای قیمت کالاهای اساسی گذاشته شود و فروش مستقیم از تولید کنندگان داخلی به مصرف کنندگان تشویق و ترویج شود.

اسکوا همچنین نسبت به افزایش هزینه های تولیدات کشاورزی به بیش از 50 درصد هشدار داد که این امر در آینده ای نزدیک مانع از تولید محصول کشاورزی می شود.

گفتنی است بندر بیروت در تاریخ 4 اوت 2020 بر اثر انفجار در انبار شماره 12 که حاوی 2750 تن نیترات آمونیوم بود به صورت کامل تخریب شد و خسارت های مالی و جانی فراوانی را به بار آورد.

منبع
cnn عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا