خبر اولسیاسی

«برهم صالح» در دیدار با مکرون: رویکرد ثابت عراق برقراری مناسبات متوازن به دور از سیاست محوربندی و اعمال اراده‌هاست+فیلم

رئیس جمهوری عراق در دیدار با «امانوئل مکرون»، همتای فرانسوی‌اش بر رویکرد ثابت عراق در برقراری مناسبات متوازن به دور از اعمال اراده‌ها تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق در دیدار با «امانوئل مکرون»، همتای فرانسوی‌اش بر رویکرد ثابت عراق در برقراری مناسبات متوازن به دور از اعمال اراده‌ها تاکید کرد.

وی که در کاخ بغداد از مکرون استقبال کرد، ضمن خوشامدگویی و آرزوی سفری ثمربخش و موفقیت‌آمیز برای وی و بعد از مراسم استقبال رسمی و نواخته شدن سرود ملی دو کشور، در دیدار با همتای فرانسوی خود درخصوص مناسبات دوجانبه، راهکارهای توسعه آن، گسترش چشم‌اندازهای همکاری سازنده در همه زمینه‌ها در راستای منافع متقابل و نیز درباره تازه‌ترین تحولات عرصه عربی و بین‌المللی و مسائل مورد اهتمام دو کشور رایزنی کرد.

برهم صالح در ادامه ضمن اشاره به علاقه‌مندی عراق برای برقراری بهترین روابط با فرانسه مبتنی بر تفاهم و هماهنگی برآمده از عمق تاریخی این روابط، بر پایبندی بغداد در رویکرد ثابت خود در برقراری مناسبات متوازن با کشورهای همسایه، دوست و متحد و اتکا به همکاری و شراکت در حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری به عنوان راهی برای ایجاد پل‌های ارتباطی میان مردم منطقه به دور از سیاست محوربندی و اعمال اراده‌ها تاکید کرد.

وی افزود: عراق خواهان حمایت جامعه جهانی از تلاش‌های این کشور در تقویت حاکمیت کامل، حفظ امنیت و ممانعت از تجاوزات نظامی به اراضی‌ این کشور است.

رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که تلاش‌های گروهی ما باید بر احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی به عنوان منفعت جمعی همگان که منجر به نهادینه شدن امنیت منطقه‌ای می شود، متمرکز باشد.

برهم صالح در ادامه به لزوم تداوم همکاری مشترک در نبرد علیه گروه‌های تروریستی و خشکاندن منابع مالی آن و مقابله با اندیشه‌های افراطی و گمراه در راستای برقراری ثبات منطقه‌ای و صلح میان مردم منطقه اشاره و از نقش اساسی فرانسه در ائتلاف بین الماای ضد داعش به عنوان شریکی مهم برای عراق در نبرد علیه داعش تمجید کرد.

از سوی دیگر، مکرون با تاکید بر اینکه فرانسه در صیانت از حاکمیت، امنیت و استقلال عراق در کنار این کشور قرار دارد، بر اهمیت تداوم هماهنگی و همکاری در نبرد علیه تروریسم و ممانعت از بازگشت تهدید آن علیه ملت‌های جهان و لزوم دوچندان کردن تلاش‌های بین‌المللی برای تحقق صلح و تنش‌زدایی در منطقه تاکید کرد.

پس از دیدار و گفت‌وگوی روسای جمهور عراق و فرانسه با حضور اعضای هیات دو کشور بر لزوم تقویت مناسبات دوجانبه و توسعه همکاری و شراکت اقتصادی دو کشور و فعال‌سازی سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از تجربیات متقابل و هماهنگی تلاش‌ها برای مبارزه با کرونا و جلوگیری از پیامدهای اپیدمیک، بهداشتی و اقتصادی آن تاکید کردند.

در این دیدار همچنین بر حمایت جامعه جهانی از آرام‌سازی تنش‌ها و توقف اقدامات تنش‌زا در منطقه در راستای ثبات، صلح و شکوفایی منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا