تلگرامخبر اولسرخط خبرها

«دیوید شینکر»: امریکا با جدیت برای تشکیل دولت بی طرف در لبنان تلاش می کند

«دیوید شینکر» گفت که امریکا با همه کشورهای اثرگذار در پرونده لبنان همکاری می کند تا در لبنان دولتی بی طرف شکل بگیرد.

میدل ایست نیوز: «دیوید شینکر»، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور خاور نزدیک، گفت که حادثه انفجار بندر بیروت نتیجه سال ها نادیده گرفتن منافع ملت لبنان و در حکم فریادی برای مطالبه تغییرات واقعی بود.

او در مصاحبه با «الشرق الاوسط» تأکید کرد که لبنان نیازمند دولتی است که به اصلاحات ایمان داشته باشد و افزود که «دیگر نمی شود مثل سابق در لبنان حکومت کرد».

شینکر تأکید کرد که لبنان برای امریکا و فرانسه اهمیت بسیاری دارد و مقامات امریکایی ازجمله وزیر خارجه با جدیت وضعیت لبنان را دنبال می کنند و افزود که امریکا در سال گذشته 750 میلیون دلار به لبنان کمک کرد و در ماه سپتامبر گذشته هم 400 میلیون دلار و و بعد از انفجار هم 18 میلیون دلار و به زودی 12 میلیون دلار دیگر هم به لبنان کمک خواهد کرد ضمن اینکه از برنامه هایی سازمان جهانی غذا و بانک جهانی برای کمک به لبان حمایت می کند.

او درباره نخست وزیر لبنان نیز تأکید کرد که برای امریکا نه افراد که برنامه ها و تعهد به اصلاحات اهمیت دارد و افزود که دولت حسان دیاب هیچ کاری برای اصلاح امور نکرد و این وضعیت باید عوض شود.

شینکر درباره حضور حزب الله در لبنان گفت که حزب الله هم مانند دیگر نیروهای سیاسی لبنان سال هاست در دولت لبنان حضور دارد و در آنچه بر سر این کشور آمده مانند دیگر احزاب و نیروهای سیاسی مسئول است و باید به روند اصلاحات در لبنان کمک کند.

او درباره ادعای نشریه «فیگارو» درباره همکاری فرانسه با امریکا برای تحریم نیروهای سیاسی این خبر را تأیید کرد و گفت که تحقیقات مشترک برای تحریم برخی چهره های سیاسی لبنان آغاز شده است.

وی افزود که امریکا با همه کشورهای اثرگذار در پرونده لبنان همکاری می کند تا در لبنان دولتی بی طرف شکل بگیرد.

شینکر درباره اینکه آیا در این باره امریکا ازطریق شورای امنیت هم اقدام خواهد کرد یا نه، گفت: «نمی توانیم روسیه و چیین را به تمدید تحریم های نظامی ایران متقاعد کنیم، اما در لبنان امریکا پیگیر موضوع بی طرفی لبنان است».

او گفت که لبنان در برابر چالش های سختی است و در عین حال استعدادهای درخشانی دارد و باید نیروهای سیاسی این کشور متناسب با حجم چالش ها عمل کنند و مانع از فروپاشی کامل اقتصادی شوند.

شینکر قرار است امروز (چهارشنبه 2 سپتامبر) در سفر به لبنان با فعالان مدنی و فعالان تظاهرات و برخی چهره های سیاسی خارج از گردونه قدرت دیدار کند. او تأکید کرد که با هیچ مقام رسمی لبنان دیدار نخواهد داشت.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا