خبر اولسیاسی

توافق گروه‌های فلسطینی بر سر فعال‌سازی «مقاومت مردمی فراگیر» و پایان دادن به اختلافات ظرف 5 هفته

گروه‌های فلسطینی در بیانیه پایانی خود بر سر تشکیل کمیته‌ای برای پایان دادن به اختلافات و چنددستگی‌ها ظرف 5 هفته به توافق رسیدند.

میدل ایست نیوز: گروه‌های فلسطینی در بیانیه پایانی خود بر سر فعال‌سازی «مقاومت مردمی فراگیر» علیه اسرائیل همراه با تشکیل کمیته‌ای برای پایان دادن به اختلافات و چنددستگی‌ها ظرف 5 هفته به توافق رسیدند.

این توافق در نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی که روز گذشته به صورت همزمان در رام الله و بیروت برای بررسی چالش‌های مساله فلسطین تشکیل شد، حاصل شد.

همه رهبران فلسطینی بر سر این موضوع اینکه مساله فلسطین در حال گذر از مرحله مخاطره‌آمیزی در سایه معامله قرن امریکا و طرح اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و عادی سازی روابط عربی با اسرائیل است، اجماع داشتند.

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست گفت: زمان آن فرا رسیده تا رهبری هدایت مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز مردم فلسطین را برعهده بگیرد، ما در خاک خود باقی خواهیم ماند و به هیچ وجه سرزمین و میهن خود را ترک نخواهیم کرد.

عباس ضمن تعهد به تلاش برای تحقق شراکت ملی، خواستار گفت‌وگوی همه جانبه ملی شد و از فتح و حماس خواست تا گفت‌وگوها برای توافق بر سر سازوکار پایان دادن به چنددستگی را شروع کنند.

«اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم طی سخنانی تاکید کرد که هرگز نمیپذیرند که غزه را از فلسطین جدا کنند.

هنیه سخن خود را خطاب به اسرای فلسطینی شروع کرد و گفت: می گویم مقاومت ما که در گذشته به هر وسیله‌ای بود شما را آزاد کرد، متعهد می شود که باز شما را آزاد کند.
او تاکید کرد: امروز جمع شده ایم تا بگوییم که ملت فلسطین در خارج و داخل متحد باقی خواهد ماند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که پس از ۲۷ سال به بیروت سفر کرده تا در این نشست شرکت کند، گفت: لبنان دماغ دشمن را به خاک مالید و همچنان مقاومت لبنان امتداد مقاومت ملت ما در داخل فلسطین اشغالی است. اردوگاه های ما در لبنان قلعه پایداری و کلید بازگشت است و به عنوان عامل ثبات و وحدت باقی خواهد ماند و صندوق پستی هیچکس نیست.

او افزود: در مرحله ای قرار داریم که با خطرات بی سابقه ای روبه رو هستیم دارای رنگ و بوی خطرات و تهدیداتی راهبردی علیه قضیه فلسطین و منطقه است.

هنیه درباره طرح معامله قرن گفت: معامله قرن و طرح های مرتبط با آن هدفی خطرناک به دنبال دارد که اولین خطر آن ضربه زدن به پایه‌های مسئله فلسطین است. هدف آمریکا از معامله قرن، طرح الحاق و عادی سازی فرود آمدن پشت خطوط تاریخ و جغرافیاست.

او با بیان اینکه فلسطین وارد مرحله گفتگوی جدی و اشراف به ماهیت تهدید راهبردی شده است، تاکید کرد: هیچکس هرقدر هم که تلاش کند نمی تواند حقوق ثابت ما را زیرپا بگذارد و معادله سازی کند، بلکه ما معادلات را می سازیم.

گزینه ما مقاومت فراگیر است؛ غزه در عمق محاصره توانست نظریه بازدارندگی دشمن را بنا کند.

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: اولین کاری که باید انجام دهیم سازماندهی فلسطین و بازگرداندن وحدت ملی است؛ چراکه اساس مقابله با توطئه ها اتخاذ موضع واحد است.دومین کار مقاومت مردمی، سیاسی، قانونی و هر شکل دیگر از جمله نظامی است. سومین کار تشکیل ائتلاف قوی در منطقه مبتنی بر راهبرد مقاومت و حمایت از مسئله فلسطین است.

منبع
الفراتالعربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا