تلگرامخبر اولسیاسی

واکنش ها به انتقاد نماینده جنجال برانگیز عراقی از مرجعیت

اظهارات «فائق الشیخ علی» که در آن از مرجعیت شیعه انتقاد کرده باعث واکنش های گسترده فعالان شبکه های اجتماعی شده است.

میدل ایست نیوز: اظهارات «فائق الشیخ علی»، نماینده مستقل و جنجال برانگیز مجلس عراق، که در آن از مرجعیت بابت آنچه خود بی تفاوتی نسبت به ریخته شدن خون مردم عراق در ترورهای خوانده، انتقاد کرده باعث واکنش های بسیار فعالان شبکه های اجتماعی شده است.

الشیخ علی پنجشنبه شب در مصاحبه با یک شبکه داخلی عراق گفت که «چرا هیچ مرجعی نیست که با صدور بیانیه نسبت به عملیات ترور و تصفیه های شبه نظامیان واکنش نشان دهد و آن را محکوم کند و خواستار تحویل سلاح شبه نظامیان و پایان دادن به حمل غیر قانونی سلاح شود و از اینکه ملت خواستار حقوق بربادرفته خود است حمایت کند».

کانال تلگرامی «اکسیر الحکمه» که نزدیک به مدیریت عتبات عالیات در کربلا و نماینده مرجعیت در این شهر دانسته می شود با انتشار ویدئویی در واکنش به این اظهارات موارد مکرر محکومیت این اقدامات در خطبه های نماز جمعه را منتشر کرد.

در این ویدئو یادآوری شده که مرجعیت عالی شیعه در بیانیه هایی که در خطبه های نماز جمعه کربلا قرائت می شد و همگی در دفتر مرجعیت در نجف تنظیم شده بود مکررا نسبت به حمل بی ضابطه سلاح و ترور فعالان مدنی هشدار داد و خواستار اقدام قاطع دولت در برخورد با این وضعیت شد.

سخنان الشیخ علی در شبکه UTV که متعلق به «خمیس الخنجر»، فعال اقتصادی و از چهره های سیاسی بارز اهل سنت و متحد ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) است ایراد شد.

همزمان بیانیه ای ناشناس در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن تأکید شده بود که با توجه به اینکه مجری برنامه نیز در تشویق الشیخ علی بابت اظهاراتش سهیم بوده و کینه ورزانه کوشیده که وی را به سخنان بیشتر و اهانت به مرجعیت وادارد، به این شبکه و مدیران آن 24 ساعت برای عذرخواهی فرصت داده شده بود.

این بیانیه که اساسا مشخص نبود ازجانب چه کسی صادر شده واکنش الشیخ علی را در پی داشت که جمعه شب با انتشار توئیتی نوشت که همه منتظرند که «شبه نظامیان تهدید خود را درباره حمله به کانال UTV عمل کنند و آن را مانند شبکه دجله به آتش بکشند».

با وجود این، «خمیس الخنجر» با انتشار توئیتی تأکید کرد که حمله به مرجعیت مطلقا پذیرفته نیست و افزود که در همه کشورهای جهان حتی آنها که به دموکراسی شناخته شده اند «نقد کردن چه در محتوا و چه در ظاهر حدودی ندارد و اجازه نزدیک شدن به نمادهای اجتماعی و سیاسی و دینی و قومی به کسی داده نمی شود».

در شبکه های اجتماعی هم انتقادهای بسیاری از فائق الشیخ علی شده و بسیاری از کاربران با یادآوری نقش مرجعیت در حمایت از تظاهرات کنندگان از الشیخ علی خواسته اند که به اینگونه اظهارات پایان دهند. طبعا گروهی نیز با تأکید بر آزادی بیان از وی دفاع کرده اند.

تا زمان تنظیم این گزارشی خبری از تجمع یا حمله به دفتر این شبکه تلویزیونی در بغداد مخابره نشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا