خبر اولسیاسی

گزارش کمیته ویژه مجلس ایالتی: ورود ارتش ترکیه به عمق 15 کیلومتری خاک عراق و تخلیه 500 روستا در اقلیم کردستان

کمیته ویژه مجلس ایالتی کردستان گزارش داد که ارتش ترکیه تاکنون وارد عمق 15 کیلومتری خاک عراق شده و 500 روستا نیز به دلیل این حملات خالی از سکنه شده اند.

میدل ایست نیوز:  کمیته های ویژه مجلس ایالتی کردستان برای تحقیق درباره تبعات حملات ترکیه به خاک عراق در اقلیم کردستان گزارش دادند که ارتش این کشور تاکنون وارد عمق 15 کیلومتری خاک عراق شده و 500 روستا نیز به دلیل این حملات خالی از سکنه شده اند.

به گزارش کردپرس، حملات هوایی و زمینی گسترده ترکیه از 28 سال پیش برای مبارزه با نیروهای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) به خاک عراق ادامه داشته و در ماه های گذشته نیز شدت یافته است.

پس از تشدید این حملات مجلس ایالتی کردستان چند کمیته ویژه را برای تحقیق و بررسی تجاوزهای ترکیه، آثار و خسارات های ناشی از آن تشکیل داد.

شبکه تلویزیونی روداو، گزارش داد که نتیجه این تحقیقات و گزارشات کمیته های مذکور پس از بررسی مناطق مورد حمله در شنگال و استان های اربیل، دهوک و سلیمانیه، حاکی از این است که ارتش ترکیه وارد عمق 15 کیلومتری خاک اقلیم کردستان شده و تاکنون بیش از 504 روستای اقلیم در پی ناامنی ناشی از این حملات تخلیه شده اند.

همچنین تاکنون 50 شهروند اقلیم در نتیجه این حملات جان خود را از دست داده و ده ها تن نیز مجروح شده اند.

بر اساس گزارش های تهیه شده، از مجموع 73 روستای مرزی استان اربیل تاکنون 55 روستا و نیز 104 روستای منطقه سیدکان و سوران تخلیه شده و به پوشش گیاهی و باغات و زمین های کشاورزی نیز به دلیل بمباران و حملات توپخانه ترکیه  ده ها میلیون دلار  خسارت وارد شده است.

همچنین در حمله هوایی ترکیه به منطقه کونه ماسی 7 نفر مجروح شده و 25 میلیون دلار خسارت به بار آمده است و راه های ارتباطی و زیرساخت های منطقه نیز دچار آسیب شدید شده است.

در استان دهوک نیز ارتش ترکیه در مساحتی به طول 40 کیلومتر در مرز وارد عمق 15 کیلومتری خاک اقلیم شده و 666 گلوله توپ و 70 موشک، به روستاهای منطقه شلیک و 18 پایگاه ترکیه نیز ایجاد شده و 25 روستای درکار و13 روستای باتیفا مورد حمله قرار گرفته و 400 خانوار دچار خسارت شده اند و 200 کشاورز از انجام امور خود بازمانده اند.

در منطقه آمیدی استان دهوک نیز از 348 روستای منطقه 198 روستا خالی از سکنه شده و 4 شهروند غیرنظامی  جان باخته و 8 درصد روستاهای چمانی و 6 روستای کانی ماسی و برواعلیا تخلیه و 2500 خانواده آواره شده اند.

همچنین 42 روستای دیرلوک و 24 روستای دینارته تخلیه شده و 9 شهروند  ساکن این روستاها نیز جان خود را  از در این حملات از دست داده و 21 تن نیز مجروح شده اند.

منبع
کرد پرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا