اقتصادیخبر اول

بعد از گاز، آیا مصر در آینده نزدیک به مرکز صادرات انرژی برق تبدیل می‌شود؟

مدیر اجرایی صندوق حاکمیتی مصراعلام کرد قاهره گفت‌وگوها برای فروش برق به کشورهای اروپایی و افریقایی را آغاز کرده است.

میدل ایست نیوز: «ایمن سلیمان»، مدیر اجرایی صندوق حاکمیتی مصراعلام کرد قاهره گفت‌وگوها برای فروش برق به کشورهای اروپایی و افریقایی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، مصر با بهره‌گیری از توان‌مندی خود به عنوان تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر و ارزان در تلاش است تا به مرکز منطقه‌ای برای صادرات برق تبدیل شود، صادراتی که می‌تواند منبع درآمد خوبی برای این کشور باشد به ویژه که مصر اخیرا با کشف منابع گازی قابل توجه در دریای مدیترانه برای صادرات آن در حال برنامه‌ریزی است.

به گفته ایمن سلیمان، مصر بیشتر از حد نیاز خود، برق تولید می کند و کشورهای در شمال مصر قرار دارد که نیاز به واردات برق دارند و ما به آنها به عنوان مشتریان احتمالی نگاه می‌کنیم.

وی افزود: مصر می‌تواند از طریق کابل دریایی که هم‌اکنون برنامه‌ریزی آن در حال انجام است، برق را به یونان، قبرس و دیگر کشورهای اروپایی صادر کند.

سلیمان اظهار داشت: ما در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران اروپایی، مشاوران و تاجران فعال در عرصه انرژی هستیم و با تکمیل طرح اتصال خطوط برق مصر به قبرس و یونان به مرکز صادرات انرژی تجدیدپذیر بلندمدت به اروپا تبدیل خواهیم شد.

صندوق حاکمیتی مصر پیشتر با وزارت برق مصر برای شریک‌سازی سرمایه‌گذاران در طرح‌های صادراتی توافقی امضا کرد.

مصر که خطوط برقش به لیبی و اردن متصل است، تلاش می کند تا برق مازاد خود را به دیگر کشورهای در حال توسعه حوزه دریای مدیترانه صادر کند.

سلیمان در ادامه افزود: صندوق حاکمیتی مصر با تاجران فعال در عرصه انرژی در ارتباط است تا افراد و شرکت‌هایی را پیدا کند که در کنار این صندوق در توسعه خطوط انتقال انرژی مشارکت کنند همچنین مذاکرات اولیه با برخی سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در زمینه زیرساخت‌ها و انتقال خطوط میان قاره‌ای انجام شده است

مصر در سال گذشته توافق اولیه‌ای با قبرس و یونان درباره پروژه اتصال خطوط برق اروپا و افریقا امضا کرد.

توان تولید انرژی برق مصر تقریبا 50 گیگاوات است که یک‌پنج آن مازاد است، این کشور از مدت‌ها پیش در زمینه نیروگاه‌های گازی، برق‌آبی و خورشیدی و بادی فعال بوده است.

مصر 8.6 درصد از انرژی برق خود را از منابع تجدیدپذیر تولید می کند و در نظر دارد تا سال 2022 این رقم را به 20 درصد برساند و تا 2035 نیز این رقم را به دو برابر افزایش دهد.

مصر در سال‌های گذشته با ساخت سه نیروگاه جدید با همکاری شرکت زیمنس، توان تولید خود را افزایش داده اشت، مصر همچنین با سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری یکی از بزرگترین نیروهای خورشیدی در جهان به نام نیروگاه «بنبان» در جنوب این کشور ساخته است.

مصر همچنین در سال 2017 میلادی قراردادی با روسیه به ارزش 30 میلیارد دلار برای ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای در شمال افریقا با ظرفیت تولید 4.8 میگاوات امضا کرده است.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا