اجتماعیتلگرامخبر اولسرخط خبرها

تاثیر شیوع کرونا بر اقبال مردم به تجارت الکترونیک در عراق

س از شیوع کرونا ویروس و اعمال منع آمدوشد، میانگین خرید اینترنتی شهروندان عراقی در مقایسه با دوره پیش از کرونا افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: پس از شیوع کرونا ویروس و اعمال منع آمدوشد، میانگین خرید اینترنتی شهروندان عراقی در مقایسه با دوره پیش از کرونا افزایش یافته است به طوری که بسیاری از مردم که ناچار به خانه‌نشینی شده‌‍اند، خرید از فروشگاه‌های اینترنتی را برای تامین مایحتاج خود از طریق شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک و اینستاگرام ترجیح می‌دهند.

در همین ارتباط، «سدید سلام»، کارمند یک اداره دولتی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد:از زمان اعمال ممنوعیت آمدوشد، شروع به خرید نیازهای خانواده‌ام از فروشگاه‌های اینترنتی کردم و به تدریج با سایت‌ها و فروشگاه‌هایی که محصولات غذایی، بهداشتی، پوشاک و مواد آرایشی خود را به صورت اینترنتی عرضه می‌کنند، آشنا شدم.

وی افزود: با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها، 90درصد خریدهای خود را از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه می‌کنم حتی طلا را از برخی طلافروشان مورد اعتماد که از پیش می‌شناسم، خریداری می‌کنم و اکثر لباس‌های دخترانم را از صفحه‌های ویژه لباس کودکان خرید کردم.

تجارت اینترنتی در عراق طی ماه‌های گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است و طبق برآوردهای غیررسمی حجم خریدوفروش‌ها به بیش از 20 میلیون دلار در ماه رسیده است.

«صهیب احمد»، مالک فروشگاه اینترنتی « delivery » به العربی الجدید گفت: بسیاری از شهروندان از منازل‌شان در شبکه‌های اجتماعی می گردند و کالاهایی با کیفیت عالی و قیمت مناسب می‌بینند و آن را خرید می کنند.

وی افزود: یکی از شرکت‌های معروف پوشاک که 18 دفتر در مناطق مختلف عراق دارد و سود روزانه آن چندین هزار دلار برآورد می‌شد، در نتیجه تصمیمات مربوط به ممنوعیت فراگیر آمدوشد در ماه‌های گذشته ناچار به تعطیلی موقت شد اما در هر شرایطی می توان راهی برای ابتکار یافت، حتی در سایه شیوع کرونا برخی شرکت‌ها اقدام به فعال‌سازی صفحاتی برای خود در شبکه‌های اجتماعی زدند و فروش خود را ادامه دادند.

مالک این فروشگاه اینترنتی اظهار داشت: بیشتر مشتریان فروشگاه ما مردانی 20 الی 34 ساله هستند که بیشتر به خرید لوازمی نظیر دستگاه‌های کاهش وزن و لباس‌ها و غیره می زنند اما در مرتبه دوم زنان 18 الی 40 ساله قرار دارند که به محصولات مانند لوازم آرایشی، لباس‌ها و دیگر لوازم مربوط به بانوان توجه دارند.

در همین رابطه، «محمد عبدالرحمن»، کارشناس خرید اینترنتی به العربی الجدید گفت:بسیاری از جوانان عراقی به صورت جدی به فکر راه انداختن طرح‌های خاص خود در فضای مجازی هستند چرا که به دلیل اپیدمی کرونا، همه در منازل خود گوشی به دست در اینترنت مشغول دیدن از فروشگاه‌های اینترنتی برای تامین مایحتاج هستند از همین رو من به این فکر افتادم که در صفحه شخصی خود در اینستگرام سلسله روش‌هایی آسان و ساده برای اطلاع همگان برای توسعه مهارت علاقه‌مندان به فعالیت در این عرصه ارائه کنم.

عبدالرحمن افزود: تجارت اینترنتی بسیار سودآور است اما نیاز به تلاش فراوان، زمان و تجربه دارد تا سود مدنظر به دست آید اما عیوبی هم دارد که بارزترین آن، عدم آگاهی از سازوکارهای فعالیت اینترنتی و شتابزدگی در تصمیم‌گیری‌هاست لذا من نصیحت می کنم کسانی که خواهان سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند، ابتدا به خوبی وضعیت بازار را مورد بررسی قرار دهند و به نقاط و قوت و ضعف آن را پیش از ورود آگاهی یابند.

وی در پایان اظهار داشت: بسیاری از تاجران جدید در این زمینه می خواهند در دو ماه نخست، سودهای سرشار و فوری به دست آوردند اما ناکام می مانند چرا که فعالیت اینترنتی نیاز به تجربه و تبلیغات دارد و با مشکلات عدیده‌ای نظیر گرانی حمل و نقل رو به رو است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا