اجتماعیتلگرامخبر اول

زندان های مصر به گورهای دسته جمعی برای زندانیان سیاسی تبدیل می شوند

بی توجهی مقامات مصری و اعمال تبعیض در حق زندانیان سیاسی و محروم کردن آنها از حقوق طبیعیشان باعث شده تا زندانیان سیاسی بسیاری در طول سال جان خود را از دست بدهند.

میدل ایست نیوز: با افزایش تعداد  مرگ زندانیان درون زندان های مصر، سال 2020 به یکی از بدترین سال ها در تاریخ مصر از لحاظ سطح حفظ جان زندانیان و امنیت شخصی و سلامت بهداشتی آنها تبدیل می شود؛ این در حالی است که نظام مصر گوش شنوایی نسبت به مطالبات حقوقی و درخواست های مکرر بین المللی برای بهبود اوضاع زندانیان و آزادی آنها و اعطای حقوق طبیعیشان علاوه بر اجازه به آنها برای دیدار با خانوادهایشان و ورود دارو و غذا به خصوص در سایه انتشار ویروس کرونا ندارد.

زندان «العقرب»، یکی از زندان های منطقه طره که بسیار بد نام و با تدابیر امنیتی شدید است، روز گذشته 58 امین مورد وفات درون زندان های مصر در امسال، سومین مورد در همان زندان و پنجمین مورد از فوتی های درون زندان های مصر در یک هفته را با فوت دکتر «عمرو علی ابو خلیل» به ثبت رساند.

وی پزشک روانشناس شناخته شده ای در اسکندریه بود که در ماه اکتبر و به اتهام اینکه برادر «هیثم ابو خلیل»، روزنامه نگار مخالف نظام مصر بود زندانی شد.

بسیاری از وکلا، حقوقدان ها، دانشجویان و سایر افراد به اتهام احیای تشکیلات اخوان المسلمین در مصر بازداشت می شوند و دوره محکومیت خود را در زندان های مختلفی می گذرانند.

به گفته خانواده دکتر ابو خلیل وی در پی درگیری کلامی با یکی از زندان بان ها به علت اعتراض به عدم اجازه ورود دارو به زندان بر اثر حمله قلبی فوت کرد در حالی که چند روزی هم نشانه های ابتلا به ویروس کرونا در وی و برخی از دوستانش ظاهر شده بود.

در خصوص افزایش تعداد زندانیان فوتی در زندان های مصر قابل توجه است که این امر پس از اعلام وزارت کشور برای از سرگیری دیدار خانواده زندانیان با آنها پس از آنکه از نیمه مارس به علت ویروس کرونا ممنوع شده بود واقع شد.

بنا به گفته برخی منابع امنیتی آگاه، پیشتر سیاست زندان های مصر برای عدم اجازه به خانواده های زندانیان برای دیدار با زندانیان موجب افزایش تنش، درگیری میان زندانیان و زندان بان ها و خشم و مشکلات روانی در میان زندانیان شده بود.

افزون بر این مشکلات هر ساله در فصل تابستان و در زندان های مصر که فاقد امکانات کافی و وسایل تهویه هوا است به علت گرمای شدید هوا و شرایط نامناسب جوی، تعداد بیماران و فوتی ها افزایش می یابد.

وزارت کشور مصر پس از مدتی سازوکاری برای دیدار خانواده های زندانیان با آنها قرار داد که آن ثبت نام قبلی برای دیدار با آنهاست اما به نظر می رسد این امر بعدی سیاسی داشته باشد زیرا این اجازه به بسیاری از زندانیانی که به اتهام عضویت یا همکاری با تشکیلات اخوان المسلمین در بند هستند داده نمی شود.

در خصوص حکم عفو نیز باید گفت که این حکم شامل زندانیان سیاسی نمی شود اما موضوع قابل توجه این است که زندانیانی که جرمشان تهدیدی برای امنیت عمومی جامعه محسوب می شود و حکمشان حبس ابد است با قرار عفو آزاد می شوند اما زندانیان سیاسی از این حق محرومند.

برخی منابع اشاره کردند که امنیت ملی مصر به شدت با درخواست های زندان ها برای افزایش تعداد عفو شوندگان مخالفت و فقط به توزیع مجدد زندانیان سیاسی در بخش های مختلف زندان با توجه به شیوع ویروس کرونا اقدام می کند؛ امری که با مرور زمان و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی جان بسیاری از زندانیانی که در دهه 50 و 60 عمرشان به سر می بردند را گرفت زیرا به علت ویروس کرونا به بیمارستان های پر از بیمار زندان منتقل نشدند و به علت مسائل امنیتی نیز به خارج از زندان برده نمی شدند.

گفتنی است در هفت روز گذشته «صبحی السقا»، «شعبان حسین خالد» و «عبدالرحمن یوسف زوال» 3 تن از دیگر زندانیان سیاسی در زندان های اسکندریه، فیوم و طرة جان خود را از دست دادند.

در این میان نظام مصر هیچ توجهی به درخواست های بین المللی برای آزادی زندانیان سیاسی ندارد از آنجا که نادیده گرفتن درخواست امریکا برای آزادی « عمرو ابو خلیل» و «احمد عبدالنبی محمود» منجر به فوت آنها در زندان شد.

پیش از این در 13 ماه اوت «عصام العریان» به علت عدم توجه به مسائل پزشکی در زندان طره و بسیار پیش از آن نیز «محمد مرسی»، رئیس جمهوری برکنار شده مصر در ژوئیه 2019 جان خود را از دست دادند.

سازمان های حقوقی بین المللی از جمله دیده بان حقوق بشر، مقامات مصری را مسئول این بی توجهی به تامین شرایط بهداشتی زندانیان و فوت آنها می دانند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا