اجتماعیتلگرامخبر اولسرخط خبرها

قدیمی ترین کتاب آشپزی جهان در عراق

به اعتقاد دانشمندان دانشگاه ییل، لوح های گلی چهارهزار ساله سومری اولین دستورهای آشپزی شیمیایی در تاریخ هستند.

میدل ایست نیوز: به گزارش وبگاه اسپوتنیک عربی، باستان شناسان، قدیمی ترین دستورهای آشپزی را که توسط سومری ها حدود 4000 سال پیش در جنوب عراق و در سوریه و ترکیه تهیه می شد، کشف کرده اند.

تیم بین المللی کاوشگران به مطالعه دقیق نوشته های سومری پرداختند؛ چنان که آشپزها برخی وعده های غذایی و در راس آنها گوشت گوسفند را دوباره طبخ کردند و بر اساس گفته آنها، دستور پخت قدیم تفاوت چندانی با نحوه تهیه گوشت سرخ شده در زمان ما ندارد.

«پاتریشیا گونزالس»، پژوهشگر دانشگاه هاروارد گفت: این دستورهای آشپزی بیش از چهار سطر نیست و نیاز است مواد دیگری به آنها افزوده شود.

از هزار سال پیش برای آماده کردن گوشت گوسفند، آشپزها از نمک دانه ریز و پیاز ایرانی و سیر و شیر استفاده می کردند و ضروری بود که پس از مدتی، برخی مواد مورد استفاده تغییر کند و در طول زمان برخی مواد به طور کامل کنار گذاشته شد.

در میان آثار باستانی کشف شده در عراق و ترکیه، حدود 25 دستور آشپزی سس گوشت و خورشت وجود دارد  و دانشمندان تاکید می کنند که تقریبا بیشتر نوشته ها قابل خواندن نیستند ولی دارای مواد اولیه ساده و پیشرفته ای نسبت به آن زمان هستند.

به نوشته وبگاه مرکز مطالعات وحدت عربی، به اعتقاد دانشمندان دانشگاه ییل که در سال 1933 به لوح های گلی نوشته شده با خط میخی دست یافتند، این نوشته ها اولین دستورهای آشپزی شیمیایی در تاریخ هستند.

در دهه هشتاد قرن گذشته «جان بوتیرو»، باستان شناس فرانسوی و متخصص دوره آشوری به این امر دست یافت که این نوشته ها، قدیمی ترین دستورهای آشپزی حفظ شده در تاریخ است و از هنر و مهارت و ذوق به کار رفته در آن شگفت زده شد و گفت: ما در گذشته هرگز تصور نمی کردیم دستورهای آشپزی چنین پیشرفته ای به قدمت چهار هزار سال وجود داشته باشد.

وی اعتقاد داشت که این نوشته ها تنها اندکی از مجموعه ای بزرگ است و امکان وجود کتابخانه ای کامل از متن های مشابه در علم آشپزی وجود دارد.

علاقه مردم عراق به خورشت ها به پنج هزار سال می رسد.

تعداد دستورهای پخت خورشت، 21 عدد از 25 عدد دستور پختی است که در لوح گلی وجود داشته و شامل دستور خورشت گوشت آشوری، خورشت گوشت قرمز، خورشت صافی سفید، خورشت گوشت آهو، خورشت گوساله، خورشت تلخ، خورشت شور، خورشت گوشت گوسفند و گوشت بره و خورشت طحال، خورشت گوشت کبوتر و خورشت ران گوسفند و خورشت گوشت قرقاول و چهار نوع خورشت گیاهی از جمله خورشت شلغم است.

به نوشته وبگاه موازین نیوز، کاوشگران در تلاش اند که با بررسی ذائقه ملت های بین النهرین در غذا با استفاده از دستورهای آشپزی نوشته شده بر لوح های باستانی بابلی به شناخت و درک فرهنگ مردم بین النهرین دست یابند.

کارشناسان تغذیه، تکامل روش تهیه سوپ گوشت گوسفند را که طبخ آن تا به امروز در عراق متداول است کشف کرده اند و پژوهشگران دریافته اند که چهار دستور پختی که سعی در احیای آنها داشته اند به شیوه های منحصر به فردی تهیه می شده است، به عنوان مثال در میان آنها سوپ مفیدی است حاوی تره و گشنیز و پیاز که برای افرادی که سرما خورده اند تجویز می شده است.

این لوح ها همچنین روابط فرهنگی با کشورهای همسایه در خصوص دستورهای آشپزی را آشکار کرد و از وجود غذاهای محلی و خارجی در آن زمان خبر داد مانند سوپ ایلامی  که منشا آن از ایران امروز است و دستور پخت آن در عراق تغییر یافته؛ چنان که شوید در آن به کار نمی رود، برخلاف آشپزخانه ایرانی که بسیار مورد استفاده است.

به نوشته وبگاه الجزیره، از غذاهای باستانی عراق مسموطه است که غذای مورد علاقه ساکنین جنوب عراق و به ویژه استان ذی قار است و این غذا جزئی از میراث فرهنگی این شهر محسوب می شود و مردم این منطقه روش پخت و آماده کردن این غذا را از هزاران سال پیش و بدون هیچ تغییری به ارث برده اند.

مسموطه غذایی سومری است که روش تهیه آن به این صورت است که پس از صید، ماهی در هوای آزاد یا زیر نور خورشید قرار داده می شود و ماهی ها به وسیله نخ به یکدیگر متصل و پس از خشک شدن انبار می شوند و هنگام طبخ به آن آب و ادویه و پیاز اضافه می شود و روش سومری طبخ این غذا همچنان تا به امروز به کار می رود.

به گزارش وبگاه رصیف 22، «نوال نصرالله»، نویسنده عراقی در مصاحبه ای رادیویی گفت: آشپزخانه تمدن ها، نقشی اساسی در شکل گیری تصویری از مردم این تمدن ها دارد و به عنوان مثال اطلاعاتی از فرهنگ ابزار و مواد مورد استفاده آنها به دست می دهد و این بسیار جالب تر و لذت بخش تر از دانسته های ما از حکومت ها و سیاست های آنها است و آشپزخانه ما را با ملت ها آشنا می کند و معرف حقیقی تمدن ها است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا