خبر اولسیاسی

سرنوشت نامعلوم کمیته‌های تحقیقات درباره عملیات ترور و ربایش در عراق

دولت گروه‌های دخیل در عملیات ترور و راکت‌پراکنی را می شناسد اما معرفی این گروه‌ها به معنای بروز بحران سیاسی در کشور خواهد شد.

میدل ایست نیوز: با وجود اظهارات مکرر مقامات عراقی در تشکیل کمیته‌های تحقیقات در رابطه با عملیات ترور ماه‌های گذشته، اما هنوز نتایج هیچ کدام از این کمیته‌ها اعلام نشده است.

در همین رابطه، فرماندهی پلیس استان ذی قار در جنوب عراق امروز (شنبه) اعلام کرد که جسد مردی 47 ساله را که در نتیجه ضربات چاقو به قتل رسیده بود، در نزدیکی پل آهنی در شهر الناصریه پیدا کرده است.

پیش از این، پلیس استان بصره از کشته شدن دو جوان به دست افراد مسلح ناشناس خبر داد، این عملیات ترور در استان‌های جنوبی عراق در حالی رخ می‌دهد که عملیات امنیتی گسترده‌ای در جنوب عراق برای تعقیب افراد تحت پیگرد، مصادره سلاح بی‌ضابطه و اعمال اقتدار دولت در جریان است.

در این میان، نظرات اعضای پارلمان عراق درباره سودمند بودن عملیات امنیتی و تشکیل کمیته تحقیقات در جلوگیری از عملیات ترور متفاوت است. در همین رابطه، «نایف الشمری»، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اظهار داشت: پیگیری قانون‌شکنی‌های امنیتی از جمله عملیات ترور از صلاحیات این کمیسیون است و ما به زودی نشست‌هایی با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی مسئول انجام تحقیقات درباره عملیات ترور، قتل و ربایش‌ها که اخیرا اتفاق افتاده است، برگزار خواهیم کرد و از این دستگاه‌ها خواهیم خواست تا نتایجی که تاکنون به دست آورده‌اند را ارائه کنند.

در همین ارتباط، یک عضو پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: دولت گروه‌های دخیل در عملیات ترور و راکت‌پراکنی را می شناسد اما معرفی این گروه‌ها به معنای بروز بحران سیاسی در کشور خواهد شد، بحرانی که دولت الکاظمی را در برابر وضعیت دشواری قرار خواهد داد که به راحتی نمی تواند از آن عبور کند.

منبع مذکور با بیان اینکه دولت تا کی می‌تواند دست به تشکیل کمیته تحقیقات بزند در حالی که هیچ نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است، اظهار داشت: کمیته تحقیقات در ماجرای کشتار میدان السنک و الخلانی که سال گذشته روی داد، چه کرد؟ نتایج تحقیقات در قتل جوانان در الناصریه و ترور «هشام الهاشمی»، کارشناس امور امنیتی عراق و «ریهام یعقوب» و «تحسین اسامه» و دیگر فعالان اجتماعی به کجا ختم شد؟

در همین ارتباط، «علی الغانمی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید کرد: تحقیقات در ترور هشام الهاشمی در صورت تکمیل به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید و کمیسیون امنیت به صورت مجدانه فعالیت کمیته‌های تحقیقات در عملیات ترور و نتایج آن در رابطه با عاملان این ترورها را پیگیری می کند.

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق پیشتر با حضور در منازل قربانیان عملیات ترور از جمله هشام الهاشمی و ریهام یعقوب، وعده داد که عاملان این ترورها را قصاص خواهد کرد.

عملیات ترور علیه فعالان اجتماعی عراقی همزمان با آغاز اعتراضات در ماه اکتبر شدت یافت و علیرغم اینکه اغلب این ترورها در دوره نخست‌وزیری عبدالمهدی روی داد اما این حوادث همچنان در دولت الکاظمی که وارد پنجمین ماه فعالیت خود شده است، ادامه دارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا