خبر اولسیاسی

تاکید «صالح» در دیدار «پلاسخارت»: انتخابات، باید روندی مسالمت آمیز برای تحقق اصلاحات مطلوب باشد

رئیس جمهوری عراق در دیدار نماینده سازمان ملل بر مهم و سرنوشت ساز بودن انتخابات آتی در عراق و روند مسالت آمیز آن برای تحقق اصلاحات مطلوب تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق و «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق دیدار و گفت‌وگو کردند.

طرفین در این دیدار بیانیه آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر تشیع درباره انتخابات پارلمانی را مورد حمایت قرار دادند، بیانیه‌ای که مرجعیت در آن بر سرنوشت‌ساز بودن انتخابات پیش رو و فراهم کردن شرایط ضروری که به نتایج آن، اعتبار می بخشد و نیز اجرای برنامه دولت در عدالت اجتماعی، پیگرد مجرمان، مبارزه با فساد، تقویت عملکرد نیروهای امنیتی و اعمال اقتدار دولت و انحصار سلاح به دست نیروهای نظامی و امنیتی تاکید دارد.

برهم صالح در این دیدار بر لزوم پیروی از نقش راهی برای برگزاری انتخابات تاکید کرد، نقشه راهی که نخست با تکمیل قانون‌ عادلانه انتخابات که ضامن حضور واقعی همه مردم عراق و نمایانگر اراده آزاد آنها در انتخاب نمایندگان خود بدون تاثیرگذاری‌ها و اعمال فشارها آغاز می‌شود تا نتایج آن با اراده مردم مبنی بر ایجاد تغییر و ایمان کامل‌شان به حضور در دولت و پارلمان تطابق داشته باشد.

رئیس جمهوری عراق در ادامه اظهار داشت: مرحله دوم و مهم‌تر تامین بیشترین حد ممکن شفافیت و سلامت در فرایند رای‌گیری و لزوم اتخاذ اقدامات سخت‌گیرانه برای ممانعت از وقوع تقلب و دست‌کاری در فرایند انتخابات است.

رئیس جمهوری عراق ضمن تاکید بر اینکه انتخابات آتی در عراق سرنوشت ساز و مهم است و پس از تظاهرات مردمی خواهان اصلاحات و تغییرات انجام خواهد شد افزود که انتخابات آتی باید پاسخی واقعی به افکار عمومی عراق و نیازهای شرایط سیاسی و خدماتی باشد که عراقی ها شایسته آن هستند و باید روند مسالمت آمیزی برای تحقق اصلاحات مطلوب باشد.

صالح همچنین بر اهمیت تضمین فرصت مشارکت در انتخابات برای همه ملت عراق از هر طیفی و حل مسائلی که مانع از آن شده و اهمیت تامین مستلزمات قانونی و اداری برای مشارکت آوارگان و مهاجران و سایرین تاکید کرد.

برهم صالح همچنین بر اهمیت هماهنگی میان نمایندگی سازمان ملل با کمیساریای انتخابات در نظارت بر مراحل فرآیند انتخابات به گونه ای که نیازهای سلامت، شفافیت و اراده را محقق سازد و موجب اعتماد و اطمینان رای دهندگان باشد، تاکید کرد.

در این دیدار همچنین بر لزوم حمایت از گام های مبارزه با فساد اداری و مالی، تقویت نقش نیروهای امنیتی، انحصار سلاح در دست دولت، انجام اصلاحات در نهادهای دولتی به عنوان یک حق مردمی و ملی، حمایت از ثبات عراق و صیانت از حاکمیت آن و حمایت از آن در مواجهه با چالش ها و جلوگیری از تبدیل عراق به صحنه حل و فصل اختلافات به عنوان اولویتی ملی و ضرورتی منطقه ای و بین المللی تاکید شد.

منبع
سایت ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا