تلگرامخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

بیانیه‌ آیت‌الله سیستانی؛ بازتاب‌دهنده مطالبات بر حق تظاهرات‌کنندگان عراقی

بیانیه آیت‌الله سیستانی پس از دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد توجه و اهتمام عرصه سیاسی و مردمی عراق را به خود جلب کرده است.

میدل ایست نیوز: بیانیه آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر تشیع پس از دیدار با «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد توجه و اهتمام عرصه سیاسی و مردمی عراق را به خود جلب کرد به ویژه که مرجعیت به دلیل شیوع کرونا و عدم برگزاری نماز جمعه به مدت چند ماه درباره بحران سیاسی و تظاهرات مردمی اظهارنظر نکرده بود.

مرجعیت عالیقدر تشیع در بیانیه خود مستقیما به مطالبات و خواسته‌های اصلی تظاهرات‌کنندگان نظیر پرونده ترور فعالان اجتماعی، سرکوب تظاهرات، گشودن پرونده‌های فساد، حمایت از دولت کنونی عراق در انحصار سلاح به دست نیروهای نظامی و امنیتی و نیز برگزاری انتخابات پیش از موعد در زمان تعیین شده به صورت سالم و شفاف ورود کردند.

این بیانیه مرجعیت که به وضوح و روشنی کامل مواضع ایشان را منعکس کرد، حمایت واضحی از اقدامات و گام‌های «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق و مطالبات معترضان و فعالان مدنی به شمار می رود.

در همین رابطه، «لیث حسین»، فعال اجتماعی و از تظاهرات‌کنندگان استان بصره اعلام کرد: آیت‌الله سیستانی سخنان خود را به صورت کامل روشن خطاب به نخست‌وزیر کنونی ایراد کرد، سخنانی که طی سالیان گذشته و در دولت‌های پیشین سابقه نداشته است، این امر نشان می دهد که مرجعیت نسبت به دولت الکاظمی که آن را «دولت کنونی» توصیف کرد در معرفی قاتلان تظاهرات‌کنندگان، امیدوار است.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: مرجعیت به شکلی آشکار به حمایت از گام‌های دولت الکاظمی اشاره کرد و از وی خواست به اقدامات خود در مبارزه با فساد در گذرگاه‌های مرزی و ایجاد نظامی ضامن عدالت اجتماعی ادامه دهد.

این تظاهرات‌کننده عراقی اظهار داشت: معترضان و تظاهرات‌کنندگان تنها از الکاظمی می‌خواهند که مطالبات مذکور را عملی کرده و فضای مناسب و آزادی برای برگزاری انتخابات آتی فراهم کند.

از سوی دیگر، «باسم خشان»،عضو پارلمان عراق تصریح کرد: آیت‌الله سیستانی مطالبات تظاهرات‌کنندگان را دوباره مطرح کرد، همه آنچه که در بیانیه مرجعیت آمده است، نشانگر مطالبات مردمی است که جوانان در میادین اعتراضات برای تحقق آن تظاهرات می کنند.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد:برخی از گروه‌های سیاسی و حزبی عملا از بیانیه مرجعیت ناخرسند شدند اما آنها بیانیه مذکور را به شیوه‌های جدید تفسیر خواهند کرد تا نشان دهند که بیانیه به ویژه در بند مربوط به زمان برگزاری انتخابات به سود آنها بوده است.

در همین ارتباط، «احسان الشمری»، رئیس اندیشکده سیاسی عراق اظهار داشت:بیانیه آیت‌الله سیستانی مشوق دولت الکاظمی برای تکمیل گام‌هایش در مقطع کنونی در رابطه با فراهم کردن فضای مناسب برای برگزاری انتخابات، انحصار سلاح بی‌ضابطه، مبارزه با فساد و معرفی عاملان قتل تظاهرات‌کنندگان به شمار می رود.

الشمری در پایان تصریح کرد: آیت‌الله سیستانی در پرونده معرفی عاملان قتل معترضان که در دولت عبدالمهدی به تعویق افتاد، مُصر هستند و خواهان به سرانجام رسیدن این پرونده‌اند، این بیانیه همچنین راه را به روی گروه‌های سیاسی و نظامی برای سرپیچی از مطالبات تظاهرات‌کنندگان بست و هرگونه موضع‌گیری مخالف با تمایل مردم عراق که خواهان تغییر وضعیت هستند را خنثی کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا