تلگرامخبر اولسیاسی

شراکت قطر و امریکا بر سر مسائل جدید با آغاز سومین دور از گفت وگوهای استراتژیک

سومین دور از گفت وگوهای استراتژیک قطر و امریکا امروز با حضور وزرای خارجه دو کشور در واشنگتن آغاز می شود.

میدل ایست نیوز: دور سوم گفت وگوی استراتژیک قطر و امریکا امروز دوشنبه با حضور «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر و «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا، در واشنگتن برگزار می شود.

دور سوم گفت وگوی استراتژیک قطر و امریکا که به مدت دو روز برگزار می شود، شاهد اعلام شراکت دو طرف در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و آموزشی علاوه بر امضای یادداشت تفاهم در زمینه های فرهنگی، توسعه ای و اقتصاد خواهد بود.

پیش از این «لولوة الخاطر»، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در گفت وگویی با العربی الجدید گفته بود که قطر و امریکا در دور سوم گفت وگوی استراتژیک درباره زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، انرژی، بهداشتی، میانجیگری و مبارزه با تروریسم همکاری خواهند کرد.

وی اشاره کرده بود که دو طرف همچنین به بررسی دیدگاه های خود درباره منطقه رایزنی خواهند کرد و قطر در همین راستا موضع خود درباره حل سیاسی مسائل منطقه ای و احترام به آرمان های ملت های منطقه را اعلام و بر لزوم رسیدن به راه حلی عادلانه و فراگیر در رابطه با قضیه فلسطین تاکید می کند.

وی همچنین تصریح کرده بود که این دور از گفت وگوی استراتژیک بین قطر و امریکا امسال بر روابط فرهنگی، اقتصادی و توسعه ای که در راستای خدمت به دو ملت قطر و امریکا باشد، متمرکز خواهد بود.

گفت وگوی استراتژیک قطر و امریکا با هدف بررسی راه های تقویت همکاری دوجانبه در زمینه های مختلف نظیر توسعه روابط فوق العاده میان دو کشور که بر منافع مشترک و احترام متقابل استوار است، برگزار می شود.

از طرفی دیگر «دیوید شنکر»، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور خاور نزدیک گفت که انتظار امریکا از نتیجه بخش بودن این گفت وگو بسیار زیاد است و این گفت وگو طیف گسترده ای از مسائل از جمله همکاری پیشرفته و عالی دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم را شامل خواهد شد.

شنگر افزود که امیدوار است مشارکت امریکا با کشورهای شورای همکاری از طریق سلسله گفت وگوهای استراتژیک که با قطر آغاز می شود ادامه داشته باشد.

دور اول گفت وگوی استراتژیک قطر و امریکا در سال 2018 در واشنگتن برگزار شد و دو کشور در خصوص شراکت در زمینه های دفاع، مبارزه با تروریسم، مبارزه با افراط گرایی، تجارت و سرمایه گذاری توافقاتی امضا کردند و یادداشت های تفاهمی نیز در زمینه های تجارت دوجانبه، سرمایه گذاری و تکنولوژی به امضا رسید.

دور دوم این گفت وگوها نیز در سال 2019 در دوحه قطر برگزار شد و مسائل تجاری، اقتصادی، دفاعی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و همچنین مسائل نظامی از جمله مسائل مورد بررسی در این دور از گفت وگوی استراتژیک بین قطر و امریکا بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا