اجتماعیتلگرامخبر اولسرخط خبرها

انتقاد 30 کشور غربی از وضعیت حقوق بشر در عربستان

ده‌ها کشور غربی نسبت به تداوم بازداشت فعالان اجتماعی زن در عربستان ابراز نگرانی کردند و خواستار سپردن مسئولان ترور «جمال خاشقجی» به دست عدالت شدند.

میدل ایست نیوز: ده‌ها کشور غربی نسبت به تداوم بازداشت فعالان اجتماعی زن در عربستان ابراز نگرانی کردند و خواستار سپردن مسئولان ترور «جمال خاشقجی» به دست عدالت شدند.

آلمان به نیابت از اتحادیه اروپا در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مساله بازداشت طولانی‌مدت فعالان اجتماعی زن و مدافعان حقوق بشر از جمله لجین الهذلول در عربستان را مطرح کرد و افزود: بر لزوم دادرسی و بازخواست کامل و شفاف افراد دخیل در قتل خاشقجی تاکید می کنیم.

در همین رابطه، دانمارک بیانیه مشترک و جداگانه‌ای به نیابت از 29 کشور از جمله استرالیا، بریتانیا و کانادا قرائت کرد و در آن از عربستان خواست تا همه بازداشت‌شدگان سیاسی را آزاد کند، در این بیانیه همچنین نسبت به سرنوشت 5 فعال اجتماعی زن سعودی ابراز نگرانی شده است.

عربستان اتهاماتی به تعدادی از زنان مدافع حقوق بشر و حقوق زنان از جمله الهذلول وارد کرده است که تقریبا به صورت کامل با فعالیت‌های حقوقی آنها در ارتباط است، محاکمه این افراد از مارس 2019 آغاز شده است اما تا اوت سال جاری 2020 یعنی با گذشت بیش از یک سال هنوز هیچ حکمی علیه این زنان صادر نشده است و زمان جلسات بعدی دادگاه هم تعیین نشده است.

دادستانی کل عربستان پیش از این با اعلام احکام قطعی 8 تن از متهمان قتل خاشقجی به 7 الی 20 سال زندان، رسما این پرونده را مختومه اعلام کرد، اقدامی که با مخالفت سازمان‌های بین‌المللی و توصیف این احکام به «ناعادلانه» و «شفاف» انجامید.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا