اقتصادیتلگرامخبر اولسیاسی

سازمان پاکدستی عراق: جلوگیری از هدر رفتن 3.6 میلیارد دلار از اموال عمومی طی دو سال گذشته

سازمان پاکدستی عراق از تنظیم 479 پرونده علیه افراد محکوم در پرونده های فساد که به خارج از عراق فرار کرده اند خبر داد.

میدل ایست نیوز: سازمان پاکدستی عراق از تنظیم 479 پرونده علیه افراد محکوم در پرونده های فساد که به خارج از عراق فرار کرده اند خبر داد و تأکید کرد که در دو سال گذشته از هدر رفتن 4 هزار میلیارد دینار از اموال عمومی جلوگیری کرده است.

«محمد علی مفتن»، مدیر دایره استرداد سازمان پاکدستی عراق، در یک مصاحبه تأکید کرد که برای 194 محکوم در پرونده های فساد که به خارج از عراق فرار کرده اند 479 پرونده تشکیل شده که در این میان 54 تن از متهمان تحویل عراق داده شده و در 43 مورد کشورها حاضر به تحویل افراد به عراق نشده اند.

او گفت که از میان کسانی که به عراق تحویل داده شده اند 8 تن وزیر یا هم رتبه وزیر بوده اند.

مفتن افزود که با پیگیری های دستگاه قضایی عراق، لبنان در سال 2017 وزیر بازرگانی اسبق عراق و نیز دبیر اسبق وزارت دفاع را در سال 2018 تحویل عراق داد.

او گفت که 49 پرونده نیز به دستگاه قضایی اردن ارسال شده که مجموع احکام صادره برای محکومان ساکن اردن 650 سال زندان است و این محکومان باید مجموعا 850 میلیون دلار به دولت عراق بپردازند.

این مقام عراقی تأکید کرد که استاندار سابق کرکوک و شهردار سابق بغداد نیز در سال گذشته در لبنان و سوریه دستگیر شدند اما این کشورها تاکنون حاضر به تحویل دادن آنها به عراق نشده اند و پیگیری ها در این باره ادامه دارد.

او ادامه داد که اکثر محکومان در پرونده فساد در ترکیه و اردن و امارات و سوریه به سر می برند.

وی افزود که این دایره اخیرا 12 میلیون یورو از اسپانیا بابت فروش نفت به یک شرکت نفتی اسپانیایی در سال 1988 و نیز 500 هزار دلار که در حساب شخصی مدیر شرکت صنایع نظامی عراق بود از لبنان دریافت کرده است.

مفتن همچنین تأکید کرد که این اداره 23 میلیارد و 516 میلیون دلار از افرادی که به صورت غیابی محکوم شده اند پس گرفته و در دو سال گذشته مانع از هدر رفتن 4 هزار میلیارد دینار (حدود 3.6 میلیارد دلار) از اموال عمومی در عراق شده است.

او یکی از اصلی ترین موانع استرداد اموال و افراد محکوم را موضوع تابعیت دوگانه دانست و خواستار تصویب قانون منع تابعیت دوگانه مقامات بلندپایه در عراق شد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا