خبر اولسیاسی

مبارزه با فساد در عراق با فهرست بلندبالای مفسدان آغاز شد

پس از آنکه نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل کمیته تحقیقات برای مبارزه با فساد را صادر کرد، اخباری دال بر بازداشت برخی از شخصیت‌های مرتبط با پرونده‌های فساد به گوش می رسد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق چندی پیش دستور تشکیل کمیته دائمی تحقیق در پرونده‌های فساد و جرائم مهم را صادر کرد و دستگاه مبارزه با تروریسم به فرماندهی سپهبد «عبدالوهاب الساعدی» را مامور اجرای تصمیمات این کمیته تعیین کرد.

در همین رابطه، از روز گذشته اخبار بازداشت‌ها در عراق به گوش می‌رسد، بازداشت‌هایی که با خبر دستگیری «احمد الساعدی»،رئیس سابق سازمان بازنشستگی به همراه شش مسئول بلندپایه دیگر شروع شد که پس از مدتی این خبر تایید شد، اما در این میان، اسامی مقامات سابق و فرماندهان نظامی هم در فهرستی محرمانه به چشم می‌خورد که تا زمان بازداشت‌شان نمی توان اسامی‌شان را اعلام کرد.

در راستای آمادگی دستگاه مبارزه با تروریسم برای ایفای وظیفه در عملیات مبارزه با فساد، این دستگاه اخیرا در اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد دست به تمرینات نظامی زد که ناظران این اقدام را نشانه‌ای برای آغاز عملیاتی بزرگ دانستند.

در همین ارتباط، پایگاه خبری بغداد الیوم در گزارشی اعلام کرده که اطلاعات محرمانه نشان می دهد که عملیات بازداشت‌ها به زودی علیه 27 فرد مشکوک به دست داشتن در پرونده‌های فساد انجام خواهد شد که در میان این افراد، مدیران کل و نمایندگان کنونی پارلمان که در دولت‌های گذشته سمت وزارت را برعهده داشته اند و نیز تاجران دانه درشت و برخی شخصیت‌های نظامی و امنیتی وجود دارند.

منبعی آگاه در نخست‌وزیری عراق به بغداد الیوم گفت: قاضی ویژه دادگاه کمیته تحقیقات که الکاظمی تشکیل داده است، حکم رسمی بازداشت این شخصیت‌ها را صادر کرده است و دستگاه مبارزه با تروریسم نیز این حکم‌ها را اجرا خواهد کرد.

این اطلاعات با درز اخباری دال بر وجود فهرست بزرگ‌تر متشکل از 50 نفر از مسئولان بلندپایه در عرصه‌های سیاسی و امنیتی همزمان شده است.

در همین چارچوب، بغداد الیوم از رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم در این باره سوال کرده است که وی در پاسخ گفته است که نخست‌وزیر دستور داده تا درباره جزئیات این عملیات در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اظهارنظری صورت نگیرد.

الساعدی افزود که فرمانده کل نیروهای مسلح تاکید کرده که این عملیات بازداشت مسئولان مفسد به صورت کاملا محرمانه و به دور از پوشش رسانه‌ای انجام شود.

در این میان، عملیات بازداشت‌ها در استان الانبار هم در جریان است به طوری منابع امنیتی از بازداشت سه مهندس به نام‌های «ساهر حمیدی»، «راغب عبدالکریم» و «ابراهیم حمدی» به اتهام تعلل در پروژه‌های شهر القائم و هزینه مبالغ مالی به نحوی که با میزان پیشرفت پروژه تناسب ندارد، خبر دادند.

در همین رابطه، آیت‌الله سیستانی چندی پیش در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل اظهار داشتند: از دولت خواسته شده گام‌هایی جدی و فوق‌العاده برای مبارزه با فساد و به جریان انداختن پرونده های بزرگ فساد بر اساس اقدامات قانونی و به دور از هرگونه تبعیضی بردارد تا همه فاسدان به سزای عادلانه اعمال خود برسند و حقوق ملت بدون در نظر گرفتن موقعیت آنها و اینکه چه کسی حامی آنهاست احیا شود.

همچنین بخوانید

کدام پرونده ها در دستور کار کمیته تازه تأسیس مبارزه با فساد در دفتر نخست وزیر عراق است؟

 

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا