سرخط خبرهاسیاسی

درخواست «فواد حسین» از اتحادیه اروپا برای حذف نام عراق از سیاهه پولشویی و حمایت مالی از تروریسم

وزیر امور خارجه عراق مجددا از اتحادیه اروپا خواست تا نام عراق از فهرست کشورهای پولشویی و حمایت مالی از تروریسم حذف کنند.

میدل ایست نیوز: «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق مجددا از اتحادیه اروپا خواست تا نام عراق از فهرست کشورهای پولشویی و حمایت مالی از تروریسم حذف کنند.

فواد حسین در سفر خود به بروکسل در دیدار با «ژوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا از مواضع حمایتی این اتحادیه از عراق در زمینه‌های مختلف توسعه و کمک‌های بشردوستانه قدردانی کرد و از اهتمام اتحادیه اروپا در حمایت سیاسی و اقتصادی به بغداد به ویژه در زمینه مقابله با اپیدمی کرونا و جلوگیری از شیوع آن تمجید کرد.

طرفین در این دیدار درباره نشست‌های کمیته مشترک حقوق بشر و دموکراسی که در تاریخ 8/9/2020 برگزار شد، رایزنی کردند و در ادامه وزیر امور خارجه عراق بر اهمیت توافق همکاری و شراکت امضا شده میان عراق و اتحادیه اروپا تاکید کرد چرا که این توافق چارچوب راهبردی روابط میان دو طرف به شمار می رود.

فواد حسین ضمن اشاره به اهمیت از سرگیری نشست‌های دیگر کمیته‌های فرعی مربوط به توافق شراکت و همکاری میان طرفین از جمله کمیته تجارت و انرژی، تاکید کرد عراق به اصل احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی پایبند است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق همچنین مخالفت بغداد برای تبدیل این کشور به میدان درگیری طرف‌های رقیب یا عرصه‌ای برای حمله به کشوری دیگر را اعلام کرد

وی همچنین بر لزوم حمایت از تلاش‌های عراق برای اینکه عامل ثبات و توافق در منطقه و جهان باشد، تاکید کرد.

در ادامه این دیدار دو طرف همچنین درباره موضوع حذف نام عراق از فهرست سیاه اتحادیه اروپا در کشورهای پرخطر در زمینه پولشویی و حمایت مالی از تروریسم گفت‌وگو کردند.

در همین رابطه، فواد حسین مجددا از طرف‌های ذیربط در اتحادیه اروپا خواست تا در انجام گفت‌وگوها با طرف‌های مربوطه در عراق برای تکمیل ارزیابی عملکرد عراق در این زمینه و حذف نام این کشور از این فهرست تسریع کنند.

وی در پایان از مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا خواست تا در نزدیک‌ترین فرصت برای رایزنی درباره راهکارهای تقویت روابط دوجانبه به عراق سفر کند.

وزیر خارجه عراق قرار است پس از بروکسل برای دیدار و رایزنی با مقامات فرانسوی راهی پاریس شود.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا